Bilhistorisk Tidsskrift  85/1986    side 8

     
 

De stolte medarbejdere viser den Dodge 1933, der blev begyndelsen til et stort antal droschekarrosserier. Det er Vald. Olsen med briller og cigar.
På næste side er den samme Taxa, K 900, på Forum udstillingen 1933. De københavnske Taxa-karrosserier skulle

 

i en lang årrække opfylde ganske bestemte, strenge krav til dimensioner og indretning. Asnæs karrosserne var ukarakteristiske ved ikke at have den typiske nakkekaleche. I hvert fald for de eksemplarers vedkommende, vi har billeder af.

 

På automobiludstillingen i Forum i 1933 stod vognmand Brimers Dodge drosche - K 900 - på SMC standen. Valdemar Olsen fortalte at karrosseriet var en helt ny model, som blev bygget efter det nye reglement for Taxa i København fra september 1932. Han huskede også, at konkurrenterne på udstillingen hævdede, at karrosseriet var samlet af udenlandske dele; men det var helt og holdent bygget i Asnæs. Arbejdsstyrken var da tolv mand. Det var denne vogn, der gav fabrikken det store skub fremad. Den dannede grundlaget for en seriefremstilling til Taxa, med serier på op til 24 vogne. Den samlede droscheproduktion indtil besættelsen var ifølge Valdemar Olsen ca. 190 eller næsten 30% af alle droscher i København. For Bohnstedt-Petersen byggede Asnæs midt i trediverne ca. 30 lukkede fempersoners Plymouth, der overvejende blev brugt som lillebiler.
   Forholdene på fabrikken var meget klemte og i slutningen af 1934 købte Alfred Olsen den såkaldte »lille« maskinfabrik i Storegade. Peter Madsens Maskinfabrik gik konkurs i 1924, og bygningerne, som var opført 1913-14, har siden 1935 været rammen om As-