Bilhistorisk Tidsskrift  86/1986     side  8

     
 

brædder, om 50 liter ny syre, om 42 ny positive og negative pladesæt (kapacitet 160 amperetimer ved 5 timers afladning), reserveelementkasser, og om at elonitkasserne fra det gamle batteri kan genanvendes, og at der alligevel ikke er grund til at kassere den gamle syre. Hos Nordisk Elektrisk Apparatfabrik bestilles en ny reguleringsmodstand med nøje specifikation af 9 kontakters modstand og strømstyrke, plus en shuntregulator med håndhjul og et antal andre håndhjul med indikator og viserskive. På et tidspunkt sender Accumulator-Fabriken sin montør Lusty til Helsingør, hvor han konstaterer, at der ikke er andet i vejen, end at batterierne får for lidt opladning. Frøken Tvede bliver mere og mere utålmodig, og der opstår vist nok også nogle uoverensstemmelser om regningen.
   Arene gik, og den elektriske blev udskiftet med mere praktiske, benzindrevne biler, men Alfrida Tvede var ikke tilbøjelig til at sætte farten ret meget op, og når passagerer gjorde hende opmærksom på den hale af andre biler, hun samlede sig på Strandvejen, var svaret »Nå, nå, man har vel lov at være her.«

Et problem var Hornbæk-banens

 

overskæringer. Ved dem stoppede Alfrida Tvede helt op og afventede, at storesøster Sofie fremdrog køreplanen af sin taske. Hvis der ikke var udsigt til tog fra nogen af siderne den første halve time, satte Alfrida i gang igen.
   Bent Wågepetersen kan fortælle mange andre historier om hende, og understreger, at hun var hjertensgod og hjælpsom. Familievirksomheden overgik til De Danske Spritfabrikker, men hun beholdt heste og vogne. Kunne hestene ikke mere, blev ny købt af hensyn til kusken. Og omvendt. Først ved hendes død skulle de aflives. Hestene altså. Endnu i begyndelsen af 1950'erne kørte Alfrida Tvede selv bil, men på længere ture medførte hun en Falck-mand. For hvis hun punkterede. Den sidste Chevrolet gik i arv til niecen Kitty Tvede og hendes mor.









 

Fotografierne på de 3 næste sider:

Kronborg Is- og Margarinefabriks vogne på Torvet. Fra venstre Ford T, to Chevrolet 1925-26, som er faldet en del forskellige udi højde og drøjde, den der ser ældst ud har til gengæld nyere lygter, en 1927 Chevrolet, 1929 Dodge, en lidt ældre Dodge og to Ford AA. Man aner på siden isfabrikkens kendemærke, grønlænderdrengen. Kronborgs ispind med chokoladeovertræk hed Kaddara.


Foruden færgehavnen har naturligvis Kronborg Slot (og Hamlet-spil på slottet) trukket mange besøgende til Helsingør. I 1934 besøgte Kong Pradjahdipok af Siam Kronborg i sin medbragte Rolls-Royce.


Bagermester Bengtsson i Stjernegade kunne være stolt af sin Ford Eifel 1935 - 37 varevogn.