Bilhistorisk Tidsskrift  86/1986     side 17

     
 

bænk. Aluminiumsegen må forlænges i begge ender for at kunne sættes i maskinen.

Formning af segmenterne
Der er 6 segmenter rundt i vores hjul. Til dem lavede vi en model i krydsfiner. Vi havde de gamle stumper at se efter. Det er vigtigt, at modellen er større end de færdige segmenter på alle

 

overflader, men den inderste diameter skal være den endelige. Det er en fordel hvis emnet, som bruges, er afrettet på en side. Brug materialer som er 1-2 cm tykkere end den endelige bredde på segmenterne. Vi skar stykker ud med båndsav og lavede flere end vi behøvede for at have nogle i reserve. Det er vigtigt at materialerne er uden knaster og revner. Har man emner med en naturlig krumning er det en fordel. Model og et af segmenterne er vist på figur I.

Tørring af materialerne
Det kan ikke understreges stærkt nok hvor vigtigt det er med tørre materialer. Når eger og segmenter er helt tørre, er træværket krympet maksimalt. Når hjulet senere monteres sammen og kommer ud i fugtig luft, vil træværket udvide sig og hjulet blive helt tæt og fast. Vi havde eger og segmenter liggende delvis i en fyrkælder og delvis på brændeovnen hjemme i over et år. Til slut blev også min kones stegeovn brugt i nogle uger. Mens vi arbejdede med hjulene var vi nøjeregnende med at holde materialerne tørre. Det er afgørende for at opnå et godt, knirkefrit hjul. 

 

Tilpasning i centrum
Ved tilpasning af egerne i centrum af hjulene havde vi god nytte af en tyk krydsfinerplade med hul til navet. Egerne skulle tilpasses i centrum så de samtidig både kiler sig mod hinanden og støder mod centrum i navet. Vi synes, det var et meget tidkrævende arbejde, men det er vigtigt at navet bliver helt tæt. Vi havde god nytte af en plan, stiv pudseskive med fint sandpapir, men en båndsliber vil også være til god hjælp. Under arbejdet med tilpasning i navet lavede vi et tøndebånd med en solid strammeskrue. Figur 2 viser hjulet med tøndebåndet: billedet er taget på et senere tidspunkt.
   Med båndet strammede vi egerne ind mod centrum og finjusterede indtil navet blev helt tæt. Under det arbejde var det nødvendigt at holde egerne på plads i centrum så de ikke sprang op. Vi brugte en bolt gennem centrum af hjulet.

Tykkelsen på egerne
Tykkelsen på egerne må justeres, så alle bliver lige høje. Det er nødvendigt for at alle egerne skal klemmes fast når navet skrues sammen. Hvis man ikke