Bilhistorisk Tidsskrift  86/1986     side 18

     
 

laver sig en særlig model må man anvende en skydelære for at få rigtig tykkelse.

Hul gennem egerne
Nu satte vi bremsetromlen på og strammede tøndebåndet godt til. Der blev boret hul til de 6 bolte (1/2 "), som

 

holder navet sammen. Det bør gøres i en bænkboremaskine eller søjleboremaskine for at retningen skal blive rigtig. Boltene strammes godt til.

Drejning af tappe
Nu kan vi mærke af, hvor langt ind, tappen på egerne skal gå. Til det lavede

 

vi en speciel passer af tråd med en ring der havde fat om navet og i den anden ende en ridsespids. Figur 3. Ridsespidsen justeres til rigtig diameter og tappene afmærkes. Derefter adskilles hjulet og tappene drejes på de enkelte eger. På vores hjul var tappene 18 mm tykke.



Hjulet skrues sammen
Hjulet monteres efter samme opskrift som tidligere. Vi brugte tøndebåndet før de 6 bolte blev sat i. Denne gang strammes boltene ekstra godt til. Hjulet skal ikke skilles ad mere.

Hul i segmenterne
Tilpasning af segmenterne begynder med opmærkning til huller til tappene. De bores radialt midt på segmenterne. Det bør gøres i bænk- eller søjleboremaskine. Figur 4.

Tilpasning af segmenterne
Før segmenterne sættes ind på egerne må tappene afkortes så de ikke rager ud gennem segmenters yderside. Desuden må de skæres lidt skråt af på enden, så segmenterne bliver lettere at montere. Ved hjælp, af en snedker-skruetvinge gik det nemt at trække egerne tilstræk-