Bilhistorisk Tidsskrift  86/1986     side 21

     
 

 

Enden af egerne kortes af
Enden af egerne må forsænkes (vi brugte stemmejern) før skoningen krympes på. Det er vigtigt for at skoningen ikke skal ride på enden af egerne når den krympes på.

Skålbandagen må varmes
 
Stålbandagen bør varmes i esse. Figur 8. Ringen vil udvide sig og passe på hjulet. Når den er varm nok lægges den på et solidt underlag og hjulet oven på. Nu må man handle hurtigt! Vi brugte et svært stykke fladjern over sammenføjningerne mellem segmen-

 

terne da vi bankede hjulet ned i skoningen. Under afkøling trækker jernringen hele hjulet sammen. Træværket blev smurt med linolie mens det endnu var varmt — HJULET ER FÆRDIGT !

Vi synes den fremgangsmåde fungerede godt. Vi prøvede også andre metoder, som vi samlede op undervejs, men de førte os ikke videre. Det var morsomt og interessant at lave hjul. Vi håber, andre kan have nytte af de erfaringer, vi har samlet her i artiklen, og vil med det opmuntre andre til at forsøge sig som hjulmænd. Lykke til!