Bilhistorisk Tidsskrift  88/1986     side  4

     
 

Sophus Falck solgte herefter det nødvendige materiel til manden via den oprettede afdeling B (Brandsluknings~ materiel) og brandvagten blev herefter optaget i paraplyorganisationen »De danske Zonebrandvagter«, stort set som vognmandsforretningen 3 x 34 i dag.
   1 1926 blev det ved lov pålagt landkommunerne at sørge for oprettelsen af et motoriseret brandvæsen, og i loven

 

var der på baggrund af Falcks indsats en bestemmelse om, at kommunen kunne entrere med et privat entreprisebrandvæsen.
   Året forinden havde Falck oprettet en brandvagt i Eskildstrup med Reinholt-Hansen som leder.
   Reinholt-Hansen var en driftig mand. I løbet af kort tid havde han tegnet så mange kommuner på Lolland- Falster, at han havde måttet oprette

 

1 1925 oprettede Falck en Zonebrandvagt i Slagelse med H. Hansen som ejer.
   Ved stiftelsen af Zonen i 1930 gik H. Hansen med over i Zone-Redningskorpset. Ford TT


brandvagter to steder på Lolland.
   Reinholt-Hansen ville have en rigtig redningsstation i Eskildstrup og sammen med vennen Johannes Hare fik han allerede i 1926 gennemtrumfet oprettelsen af en redningsstation med ambulance og redningsvogn ved siden af sprøjten.
   Udviklingen gik stærkt hos Reinholt-Hansen, stærkere end Falck kunne lide; man var bange for at miste kontrollen med hvad der foregik.
  Historien er lang, men vi skal gøre det kort: 1 1930 blev Reinholt-Hansen og Falck så uenige, at Reinholt-Hansen blev ekskluderet af Falcks organisation.
   Reinholt-Hansen havde dog ikke tabt modet. Sammen med Hare tog han navnet »Zone-Redningskorpset« og stiftede et nyt korps, og få måneder efter gik Falcks mand fra afdeling B, Eigil Wibolts, over til Reinholt-Han-