Bilhistorisk Tidsskrift  88/1986     side 22

     
 

Zonen til vands, også her var Zonen pioner.
   Fra rapportbogen fra stationen på Strandvejen på Østerbro i København oprettet 1934, fremhæves denne rapport:
   »Søndag den 9. juni 1935 1, Pinsedag.
   Melding om drukneulykke ca. 6 Sø-

 

mil Sydvest for Hveen, en Baad med 6 Mennesker var gået ned under et Uvejr.
   Vi henvendte os til Havnefoged Wensløv i Hellerup Havn, angaaende leje af Baad, men Havnen havde ingen disponible. Henvendelse til Taarbæk og Vedbæk Havnefogeder medførte, at

 

Hovedstationens Mandskab erhvervede sig de Fartøjer de havde brug for. Undersøgelser af Farvandet varede til Kl. 6 Morgen, og under Arbejdet lykkedes det at bjærge to Kajakroere som var kæntrede. De blev begge bjerget under særdeles vanskelige Omstændigheder«,
   Denne og lignende episoder medførte, at Zonen senere på året udarbejdede en mobiliseringsplan omfattende en række motorbåde i København, således at man altid vidste, hvem der havde en båd at rykke ud med.
   1 1936 skænkede Direktør Bryde Nielsen denne båd til Zone Redningskorpset. Båden, der fik navnet BULDOG, blev indviet for pressen den 11. april 1936.
   Båden var forsynet med radio til Lyngby Radio, båre og genoplivningsapparat. Den fik plads ved Karantænestationen og fast læge var karantænestationens læge, Dr Meisling.
   Zonens udstationering af en fast båd gjorde, at Falck straks måtte følge efter og gøre det samme.
   Da Zonen i 1938 etablerede sig i Århus, blev BULDOG overflyttet dertil, og man fik en ny og større båd i København.