Bilhistorisk Tidsskrift  88/1986     side 31

     
 

Op til midten af 1930'rne var turistbiler som oftest åbne. Lars Karlshøj har restaureret den formentlig sidste af slagsen, en Chevrolet 1927, der stammer fra Bornholm, hvor den blandt andet har kørt for Hotel Imatra. Restaureringen har strakt sig over en årrække. Mest medtaget var træværket, der næsten alt sammen måtte udskiftes.

 

Træhjulene var godt bevaret. Den 4-cylindrede motor er den samme som i personvognen, dog med lavere gearing. På bagakslen er åbne bremser til fodbremsen og lukkede til håndbremsen. Kørehastigheden er ca. 50 kmt, men ved kraftige stigninger mærkes tydeligt at motoren kun yder ca. 40 hk. Foto: Michael Lauritzen. 

 

FORSIDEN:

Studebaker ca. 1926 Redningsvogn. Ombygget personbil. Kørte med ethjulet WYTA påhængsvogn. Anskaffet af Zonen til brug ved udrykning til ildebrand på Frederiksberg, efter at man i 1933 havde fået aftale med Frederiksberg Brandvæsen om at blive tilkaldt til brand på Frederiksberg. Da Zonen i november 1936 oprettede station i Odense, blev vognen overflyttet dertil. Foto Odense.



BAGSIDEN:

I Zone-Redningskorpsets sidste år imponerede de store amerikanske ambulancer — her en Chevrolet 1960 fra stationen i Randers.


 

                DANSK VETERANBIL KLUB
            Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
                                 2990 Nivå
               Tel. 02 19 11 29, tirsdage 19-21.

                                REDAKTION
       0. E. Riiager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
       Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
       Tel. 02 89 11 48.
       Helst skriftlig henvendelse. 
       I redaktionen Peter Bering. 
    Tillæg til Veteran Tidende. 
    Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
    Tryk: Eiler Enertsen, Kbh. 
     ISSN 0901-327X