Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 3

     
   Hammel Vognen - 100 År ?
 
 

Lad det være sagt straks: Trods mange års forskning er det ikke lykkedes at fastslå uigendriveligt om Hammel Vognens 100 års fødselsdag er i år, var sidste år eller kommer næste år eller næste igen.
  Hvis den blev bygget og kørte før 1890 opererer vi med tre sæt årstal: At den blev bygget i 86 og kørte første gang i 87. At den blev bygget i 87 og kørte første gang i 88. At den blev bygget i 88 og kørte første gang i 89. Og så er det ikke engang nok, for blandt efterkommere af vognens konstruktør, Hans Urban Johansen, forekommer en stærk tro på at den kørte allerede i 86. Endelig mente en afdød belgisk bilhistoriker vist nok, at den på grund af sin konstruktion ikke kunne være fra tidligere end 1897, samtidig med at han påstod at de gamle fotografier af vognen var taget i 1893.

 

I det hele taget er forskningens resultater præget af selvmodsigelser.
   Vi er en lille flok medlemmer af DVK, der i fortsættelse af tidligere forskning i nogle år har beskæftiget os med forsøget på at tidsfæste fænomenet. Vi har samlet mange oplysninger, også nogle der ikke før har været fremme. Muligvis også stærke indicier. Men ikke den afgørende og uimodsigelige kendsgerning.
   Det besynderlige er nemlig, at det ikke vil lykkes at finde nogen omtale af Hammel Vognen – på tryk eller på anden vis – tidligere end 1925, da den blev genfundet.
   Samtidig med bestræbelserne i Danmark har Jørgen Ditlev Scheel under sit otium i Canada i en årrække arbejdet på en afhandling, der til sommer bliver offentliggjort i det ansete amerikanske tidsskrift »Automobile Quarterly.

   Scheel har undervejs korresponderet med Th. Ry Andersen og derigennem med vort lille team, foruden at han har arbejdet gennem andre kanaler. Vi har bidraget til Scheels indsamling af oplysninger men ikke direkte udfrittet ham, så måske har han noget i baghånden. Det bliver spændende .at se, og i så fald kommer vi naturligvis tilbage til emnet her i Bilhistorisk Tidsskrift, som vi også gør hvis vi selv finder ny oplysninger. Scheel har bl.a. også søgt oplysninger gennem den tidligere redaktør af MOTOR Ivar Knudsen, som lagde opgaven ud til offentligheden gennem redaktør Svend Åge Andersen i en enquete i Politiker. Svend Åge Andersen har lavet en artikel, der kommer i MOTOR. Vi vil formode at Scheel i betydelig grad vil beskæftige sig med tekniske overvejelser, Andersen mere med det anekdotiske