Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 4

     
 

og endelig vil vi i det følgende mest opridse kilderne til oplysninger og lægge oplysningerne ud til læsernes egen afgørelse.
   Vi vil kun i det omfang det kan indeholde egentlige oplysninger komme ind på det anekdotiske, og kun ganske kort berøre Hammel Vognens skæbne efter at den blev genfundet i 1925 —det vil sige den senere restaurering, deltagelsen i Brighton løbet i 1954 osv. Om det kan man læse fx i KDAK's medlemsblad AUTO for juli-august 1952 og for december 1954 (begge artikler af KDAK's daværende kontorchef, senere generalsekretær Vagn Loft) og i Danmarks Tekniske Museums årbog for 1954-55 (forfattet af dir. B. Bülow-Jacobsen). Både Loft og Bülow-Jacobsen døde for en del år siden, og nogle af de oplysninger især Loft bringer frem er det i dag umuligt at efterprøve. Loft skriver fx i 52 at han nu har fået bekræftet at Hammel Vognen var udstillet i London i 1892, men i 1954 beklager han, at det ikke kan bekræftes.
   Fra det nys nævnte materiale vil vi sidst i nærværende artikel bringe en teknisk gennemgang af køretøjet, som formentlig er forfattet af Bülow-Jacobsen i samarbejde

med den betroede mekaniker Fin Jahnsen, der i hans firma stod for restaureringen.
   Hvad angår sagens katalysator, fabrikant Alb. E Hammel, vil vi henvise til værket »Tyve Danske Foregangsmænd« af Danmarks Tekniske Museums tidligere direktør, K.O.B. Jørgensen.
   Alligevel skal følgende opridses om Hammel: Vi er stødt på to sæt data for ham. Ifølge Landsarkivets dødeliste for København var han født i København 14. juli — år ubekendt— og døde 30. september 1903. Da dødsfaldet er registreret på adressen Nørrebrogade 40, hvor han vitterligt boede, tror vi på det. Vi er imidlertid også stødt på at han var født 2. september 1832 (muligvis i Tyskland) og døde 11/6 1908.
   I hvert fald fik han borgerskab (næringsbrev) i København i 1866 og han havde virksomhed som »Mekanikus, Gas- & Vandmester i Adelgade og boede i Klerkegade, senere Sølvgade, indtil han i 1884 købte ejendommen Nørrebrogade 38.1 1890 udvidede han med Nørrebrogade 40.
   Nummer 38 er det, som har mest interesse, fordi det var der, han havde 

værksted, og hvor Hammel Vognen blev fotograferet. Forhus, villa, baghus hvor værkstedet var i stueetagen, bag det endnu en lille gård og nogle skure, som på et tidspunkt blev forbundet med baghuset ved et glastag. Baghuset blev opført da Hammel i 84 overtog ejendommen, det øvrige var ældre, og alt findes endnu pånær skurene og glastaget.
   Hammel udtog i 1882, 86 og 87 tre patenter, »eneretsbevillinger« til henholdsvis en gasmotor, en gasregulator og et eksplosions- og igangsætningsapparat for gasmotorer. Ingen af dem har noget med vognens konstruktion at gøre.
   Hammel og hans schweizisk fødte kone havde ifølge arkiverne kun et barn, en datter, der udvandrede til Brasilien.
   Hammel synes ikke at have nogen efterkommere eller nære slægtninge i Danmark.
   Hammels regnskaber og korrespondance med udenlandske forbindelser er bevaret i erhvervshistorisk arkiv i Århus. Hverken i regnskaber eller breve findes noget som helst der har relation til vognen.
   Det har været hævdet, at Hammel Vognen var med på den store udstil-