Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 9

     
 

bejdede hos Maskinfabrikant Hammel, Nørrebrogade 38, og i Foraaret 1889 startede Vognen, drevet af Gasolin, sin første Tur ud ad Strandvejen med Johansen som Fører.
   Om Turen fortæller Johansen, som vi træffer arbejdende for »full speed« i sit Værksted:
   — Ja, det var et stort Øjeblik. — Farten var lig Hestesporvognens (!), og jeg klemtede tappert med Klokken. Vi havde den Ære at møde Kong Christian IX til Hest og maatte dreje af, ned i en Grøft, så smal var Pladsen, og Kongen saa meget forbavset efter os. — Naa, op af Grøften kom vi og mødte bl.a. senere en Bondemand med sin


Hammel Vognens deltagelse i Brighton løbet vakte umådelig opsigt. Til lejligheden behørigt indregistreret med et firecifret K-nummer, udlånt af et medlem af Bülow-familien, Distancen på ca. 80 km blev gennemført på 12½ time, ikke tids nok til en officiel placering, men hæderværdigt. Undervejs blev den store beholdning af kølevand udskiftet 6 gange. På bukken Jahnsen og Vagn Loft.

 

Vogn — Hesten var ved at faa Ligfald ved Synet af vor Vogn, men Bonden holdt an, drejede Hesten med Front mod Bilen idet han sagde: Staa stille —og væn dig til Fremtidens Køretøj. Han må have været en fremsynet Mand.

   Nu staar den gamle Vogn paa Aftægt i et Skur i den Ejendom, hvor den blev til ved Flid, Dygtighed og Datidens Snille — og om føje Tid holder den sit Indtog paa Nationalmusæet. «
   Slut på Citat I. Det blev kort efter —uden kildeangivelse — gengivet i flere motorblade og tekniske tidsskrifter, således i Dansk Motor-Industri, juni 1925. Ingen ved bedre end Deres Ærbødige hvor meget eller hvor lidt man skal fæste lid til hans fagfæller. Men man bedes bemærke et par ting: Selv om der er gået en menneskealder er det trods alt vognens alt andet end senile ophavsmand, journalisten har talt med — og det er sikkert hans sikre tidsmæssige landkending at fremstillingen af vognen påbegyndtes i »udstillingsåret«, den mest markante københavnerbegivenhed i hele generationens liv. Årstallet 1889 er endvidere nævnt to gange i stykket. (Vi skal måske genta

 

ge, at alle påstande om at Hammel Vognen var med på den store udstilling i 1888 kan manes i jorden). Det vides at Urban Johansen var dybt religiøs og man tør derfor formode også sanddru.
   Beretningen og årstallene går igen i Politikers nekrolog, da Urban Johansen i 1931 er død i en alder af 80 år. Og der tilføjes,at det vakte stor opsigt, da Johansen på sin første tur i 1889 kørte ud ad Nørre Alle, der den gang var kranset af Volde og Grøfter. Det fremgår at mødet med Chr. IX foregik i Nørre Alle på udturen, og at turen til Strandvejen alligevel blev gennemført. Johansen fortsatte ikke sine eksperimenter, hedder det videre i Politiken, men gav sin opfindsomhed luft gennem konstruktionen af blandt andet patentstilladser og pakkemaskiner til skosværte. Nekrologen slutter med at nævne, at den første tyske bil blev indført i 1892 af Chr. Gottschalck. Det var dog først i 1894, men året før havde han indført tre Hildebrand & Wolfmüller motorcykler. Senere beretninger om at Urban Johansen i to år — ja vi har også set nævnt fem år — hver dag kørte fabrikant Hammel frem og tilbage fra hans sommerbolig i Skovs-