Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 12

     
 

fra »Københavnerliv«, hvor det dog angiveligt i 1887 fremgår at vognen endnu ikke har været på gaden — efter at Loft selv i begyndelsen af sin artikel glad oplyser, at den »skramlede ud fra porten« og forbløffede københavnerne — i 1886 ! »Fulgt af en skare børn« osv. osv.
   Vi må desværre afskrive Loft som en troværdig kildebedømmer, men det skal nævnes, at han i 1953 havde talt med Urban Johansens dengang 73-årige ældste søn, Johannes som i følge Loft havde fortalt at vognen faktisk kørte frem og tilbage til Skovshoved i to år. Vi tror ikke på det ! Turen ville tage flere timer.
   I »Københavnerliv« under år 1900 kan man iøvrigt læse at det nu er 13 år siden man i København fandt på at lægge en motor i en vogn. Men som tidligere sagt: Deres Ærbødige er selv 3. generations pressemand og jeg vil for at sige det blidt ikke blindt tro på, hvad mine kære fagfæller skriver eller siger. Teksten står næppe for en nærmere prøvelse. Man behøver bare at se sammenligningen med »de gamle Agestole« — en agestol var på det tidspunkt netop ikke noget gammelt og en gammel agestol ville se betydelig mere

primitiv ud end den fine polstrede på Hammel vognen.
   De to unge journalister har jo haft fotografiet til inspiration.
   Hvad angår udelukkelsen af tidsmæssige forskydninger i stoffet, påpeger Ry Andersen fx, at der under år 1900 forekommer billeder af bilmodeller som er i hvert fald to år yngre.
   Færdig med »Københavnerliv«.
   Nu springer vi til fremdragningen af vognen i 1925. KDAK skulle holde 25 års jubilæum i 1926, blandt andet med en udstilling i Industriforeningens bygning på Rådhuspladsen, og der har trods alt været en som huskede vognen. Men man vidste ikke om den endnu fandtes og efterlyste den. Urban Johansen og hans medarbejdere reagerede ikke — det gjorde derimod Hammels svigersøn ingeniør Freund, der fra Rio de Janeiro skrev hvor man skulle søge.
   Den københavnske presse var meget optaget af det besynderlige køretøj, der blev udstillet. Kristeligt Dagblad kaldte det »årgang 1889« og kunne oplyse, at den oprindelige ringeklokke var forsvundet, men at man hos Sporvejene havde lånt den sidste klokke, der var tilbage fra hestesporvognene. Også de oprindelige lygter var borte, de blev på

det tidspunkt erstattet af nogle firkantede hestevognslygter. Senere er der kommet nogle lygter, som fuldstændig ligner de første, de er en gave fra Børge Nielsen og stammer fra en gig, han havde i Tåstrup.
   Man bemærker ellers først og fremmest, at de oprindelige forgafler er erstattet af et mere normalt fortøj, men som bekendt med det resultat, at rattet skal drejes den gale vej. Børge Nielsen mener, at det var forgaflernes skyld, at vognen kørte i grøften ved mødet med Chr. IX. Men hvornår blev ændringerne foretaget ?
   I det meste af presseomtalen i 1926 er dateringen 1889, men i KDAK's jubilæumsbog fra samme år, forfattet af generalsekretæren kaptajn E. J. Ipsen, er den 1887-88. Hans omtale er meget kort, men han bringer den oplysning frem, at vognen var udstillet i Crystal Palace i London i 1892. Det har aldrig kunnet bekræftes.
   Årgange af dagblade, ugeblade og fagblade mellem 1885 og 1900 er gennemgået minutiøst af C. E. Andersen, K. 0. B. Jørgensen, Th. Ry Andersen og John Neumann. Ingen omtale af et dansk køretøj med eksplosionsmotor kan støves op i de år. Vi må på grund