Bilhistorisk Tidsskrift 89/1987 side 14 |
være Andersen — gennem mange år har været beskæftiget med ar klarlægge år og dato
for vognens første tur. Mange tidsskrifter og aviser fra 1886 og følgende år er systematisk gennemset,
uden resultat. Bogens anden forfatter har fundet tungtvejende indikationer for, at Hammel Vognen er
konstrueret i 1888 og kørte første gang i 1889. Tom Christensen har ikke ønsket at medvirke ved
udarbejdelsen af nærværende artikel, men har over for os telefonisk redegjort for sine overvejelser, der
hviler på stor viden om eksplosionsmotorens tekniske udvikling. |
K.O.B. Jørgensen og J. D. Scheel, men det lykkedes også at stable den stærkt
alderssvækkede Axel Kjerulf på benene. Han kunne — af nævnte gode grunde — ikke huske hvorfor der
stod sådan om Hammel Vognen i »Københavnerliv«. |
Frederik den Syvendes Gade i 1928-29, da han arbejdede hos sin morfar. Vognen var da i
følge et brev fra Hammels svigersøn ingeniør Freund af 21. august 1926 overdraget Danmarks Tekniske
Museum. Brevet viste sig at være af værdi da KDAK mange år senere gjorde krav på vognen — det havde
været en ulykke hvis klubben havde stået som ejer da den gik konkurs. Men man kan jo godt sige, at vognen
da den blev fundet snarere måtte være Johansens ejendom, så meget mere som han nok havde lavet den i
arbejdstiden hos Hammel, men efter sigende for egen regning fordi Hammel syntes det var noget pjat. |