Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 15

     
 

Oplysningerne er samlet af Th. Ry Andersen, Peter Bering, John Neumann og Ole Emil Riisager og skrevet sammen af sidstnævnte, som også må stå til regnskab for eventuelle tilløb til konklusioner
   For venlig hjælp takker vi to af Urban Johansens børnebørn, Edith Olesen og Børge Nielsen, K. O. B. Jørgensen og Jens Breinegård, forhenværende og nuværende direktør for Danmarks Tekniske Museum, Jan BülowJacobsen, Fa. E Bülow & Co., Torben Eilersen og Svend Nielsen, Københavns Bymuseum, journalist Erik Weinrich, der er gift med et oldebarn af Johansen, og Susanne Krogh Bender, Lokalhistorisk Arkiv for Gentofte Kommune.

   Nu venter vi med spænding på de bebudede andre afhandlinger om Hammel Vognen. Selv har vi måttet afstå fra en sagkyndig bedømmelse af de tekniske specifikationer, som vi bringer i det følgende.
   Men vi lover at vi vil fortsætte eftersøgningen af den afgørende datering.

  Hammel Vognens
specifikationer: 

Boring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104,5 mm 
Slag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .160,0 mm
Cylindervolumen  . . . . . . . . . . . . . . . 2720 cm3
Kompressionsrummets volumen  . . . .545 cm3
Kompressionsforhold  . . . . . . . . . . . 1:3,5
Bremse HK  . . . . . . . . . . . . . . . . . . ca. 350 OM.:2,5 – * 500 OM. ca. 3,5
Benzintankens kapacitet  . . . . . . . . . 7 l.
Brændstoftankens kapacitet  . . . . . . 2 l.
Kølesystemets vandindhold  . . . . . .  54 1.
Hjulstørrelser . . . . . . . . . . . . . . . . .  forreste: 1030 mm 
                                                        bageste: 1265 mm
Bagaksel udvekslingsforhold  . . . . . .11,55:1
Akselafstand  . . . . . . . . . . . . . . . . . 1450 mm
Venderadius knap  . . . . . . . . . . . . . 8 m.


*) Da motorens konstruktion på visse vitale punkter (f.eks. stempelpinde) er temmelig spinkel, har man ikke turdet højere end til 500 OM. pr. min. Dette i forbindelse med karburatorens varierende ydeevne, har gjort det umuligt at opstille en nøjagtig hestekraftkurve.