Bilhistorisk Tidsskrift 89/1987 side 21 |
stilling af en arm, som i den anden ende har en fjeder, der kan strammes mere eller
mindre ved hjælp af en slags fodspeeder. — Jo strammere fjederen holdes, des mere kraft skal der til at
flytte excentrikken, og så meget højere kan motoren løbe op i omdrejning, inden svingklodserne har kraft
nok til at flytte excentrikken. Excentrikken skydes ind under en V-formet vippearm, hvis anden ende fører
til det lille stang-formede led på vippearmen, som løfter udsætterventilens stødstang op. — Når
excentrikken påvirker den V-formede vippearm, skyder denne det lille stang-formede led ind i det
spejlvendte J's bue, og der sker ikke nogen påvirkning, således at stødstangen for udsætterventilen ikke
bliver løftet op. Motoren suger da luft, indtil den kommer ned på så lav omdrejning, at svingklodsernes
kraft ikke længere kan overvinde fjederkraften, hvorefter påvirkningen af det stangformede led ophører,
og udsætterventilens stødstang atter løftes op i højde med ventilstammen. |
tænding ved glødehoved; de to systemer har ikke meget tilfælles. — Gløderørene er anbragt for enden af cylindrene og er 100 mm lange og 10 mm tykke med en lysning på 7 mm. De er lukkede i den ene ende, og i den anden ende er der 1/8 rørgevind. Rørene er skruet i en løs flange på hver cylinder. I flangen er der presset bronzebøsninger med det modsvarende gevind for rørene. Flangerne er fastspændt med to møtrikker og er forholdsvis lette at aftage, hvis det skulle vise sig nødvendigt, når et gløderør brænder igennem. Rørene er lavet af rustfrit svensk stål, »Søderfors 511 «, som ikke danner glødeskal før 800°C. Under kørslen holdes et afgrænset stykke af disse rør glødende af hver sin brænder. Rørene vil da antænde indsugningsgassen på følgende måde: når motoren støder ud, fyldes rørene med udstødningsgas, som isolerer dem fra den i næste takt indsugede benzingas. En del af udstødningsgassen trækkes dog efterhånden ud af røret på grund af sugningen, og når motoren begynder at komprimere, trykkes indsugningsgas ind i rørene. Når indsugningsgassen kommer til det glødende sted på rørene antændes den, og branden løber gennem rørene ind i |
cylinderen, netop som stemplet er ved at være i top, og antænder nu her den
komprimerede indsugningsgas. — Det er altså en slags forkammertænding, der finder sted. |