Bilhistorisk Tidsskrift 89/1987 side 22 |
tilsætn. o.l.). Under motorens gang pumpes et svagt tryk på denne beholder af almindelig pneumatisk pumpe, som drives af en excentrik på knastakslen. I bunden af pumpen sidder en kontraventil, og fra denne fører et rør hen til brændstofbeholderen. I påfyldningsdækslet er anbragt en regulerbar reduktionsventil, der bestemmer trykket i beholderen: dette bør være mellem 2/10 og 3/10 kg pr. cm2. For at kunne kontrollere dette tryk, er der sat et manometer i forbindelse med beholderen. I bunden af beholderen er der en hovedhane, og fra den fører et rør ind i lanternehuset, som omgiver gløderør og brændere. Her er brænderne anbragt i et rørstativ, som er ophængt i 2 konsoller på en sådan måde, at de kan flyttes op og ned og frem og tilbage. Hvor røret fra tanken går ind i rørstativet er anbragt et Bihus med en meget finmasket si, hvis opgave det er at holde snavs samt vanddråber fra' brænderne. Rørstativet ender i 2 små reservoirer, hvori selve brænderne er skruet. En brænder består af en kraftig væge, som leder benzinen hen til et lille hulrum, hvis vægge forvarmes med sprit, når brænderne skal tændes. Her bringes benzinen til fordampning og |
trykkes ud gennem en dyse med et hul på 33/100 mm ind i et større rør med aflange
slidser, hvorigennem der tilsættes benzingassen luft. — For enden af røret brænder denne blanding med
en kraftig stikflamme, som er i stand til at holde gløderørene tilstrækkelig varme og samtidig holde
brænderne varme, så benzinfordampningen fortsætter. Brænderne slukkes ved, at der i dysen ind mod
hulrummet skrues en pinol, således at gassen ikke kan slippe ud. Pinolen er forlænget med en rensenål,
der føres helt igennem dysen. —Brugen af rensenåle til disse brændere er således ikke nødvendig; hvis
der har sat sig snavs i dysen, lukkes og åbnes der blot for hanen til brænderen, så stikkes den ren. |
på tanken, da man derved risikerer, at vægerne i brænderne forkuller. Gløderørene
bør inden man tænder for brænderen afpudses med ståluld, da der afsættes lidt aske og sodpartikler på
dem; det vil efterhånden danne et isolerende lag på rørene. |