Bilhistorisk Tidsskrift 89/1987 side 29 |
|
danskbyggede førerhus sig også. Og det uden at ergoterapeuter eller formgivere blandede sig. Fornyelsen blev bibragt af karrosseribyggerfaget, der blev inspireret af nye former og arbejdsudførelser, dels fra de fabriksfremstillede personvogne, dels fra udlandet, først og fremmest Tyskland, hvor der fandtes specielle vognbyggerskoler. Unge håndværkere der »rejste på professionen«, gik ud som navere, har uden tvivl bidraget til vognbyggerfagets udvikling. Også gassvejsningen, som blev almindelig kendt efter 1920, gjorde at man kunne være mere fri i formgivningen. |
Med denne sammenføjningsteknik kunne man svejse kuplede eller hvælvede pladestykker til
en skal uden på træskellettet, og derved strømlinje førerhuset. |
Intet klassisk karrosseri, plade på træ, og bedst var asketræ, blev udført uden
beslag. Det ville simpelhen ryste fra hinanden, og lim af nutidens styrke kendtes ikke. Beslagene blev
formet individuelt af smeden fra opgave til opgave. |
|