|
Jensen Ågårds Karrosserifabrik i Vejle byggede mange Volvo førerhuse, også dette
på Viking chassis fra 1956. Nu var det moderne med et indbygget lys-skilt med firmanavn, som man havde
kendt på rutebiler siden midten af 30'rne.
hold til det fabriksfremstillede. Men også det forhold, at automobilfabrikkernes førerhuse nu havde en
kvalitetsmæssig standard, der kunne måle sig med det håndværksbyggede.
Karrosseribyggerfaget, der var udgået fra karetmagerfaget, blev ved førerhusbygningens ophør
berøvet en opgave man havde løst på bedre vis. Personvognsopbygningen var ophørt, endnu byggede man
busser og lukkede varevogne, men det fik også snart ende i den traditionelle håndværksform. Tilbage blev
ladopbygningerne og specialopgaver som rustvogne og ambulancer.
Et af de allersidste dansk byggede førerhuse på denne Scanis Vabis type 55 fra 1960, tilhørende vognmand
Overby ved Juelsminde og stadig i drift. Også ved dette førerhus er basis træskelet beklædt med plade og
plydspolstret. |
|
|
|