Bilhistorisk Tidsskrift 90/1987 side 3 |
BMW 328 |
af Peter Bering
I 1933 byggede BMW's bilfabrik i Eisenach den første
sekscylindrede BMW: type 303 på kun 1173 ccm. Konstruktøren Fritz
Fiedler havde hentet sin ven, og tidligere kollega hos Horch, Rudolf
Schleicher til BMW i 1931. Det team konstruerede op til anden verdenskrig
nogle fremragende biler. 1934 byggedes den første sportsvogn, 315/1, som
var en topersoners roadster med et let rørchassis og en 1,5 liters
topventiler motor med tre kaburatorer og en effekt på 40 hestekræfter.
Vognen blev året efter udstyret med en toliters motor med 55 heste og fik
modelbetegnelsen 319/1. Der blev ialt bygget 243 315/1 og 178 319/1. |
men den fik hydrauliske bremser i stedet for mekaniske.
Tolitersmotoren kunne ikke uden videre bringes til at yde mere, og da man
ikke ville ofre en nykonstruktion, klarede Fiedler og Schleicher sig med
den gamle motorblok og konstruerede et nyt aluminiumstopstykke med
skråtstillede ventiler, hvoraf den ene række aktiveredes med almindelige
lodrette stødstænger, mens den anden side blev aktiveret af korte
vandretliggende stødstænger. Med tre Solex faldstrømskarburatorer ydede
motoren 80 hestekræfter v. 4500 omdrdmin. Karrosseriet var af letmetal,
og med en vægt på kun 780 kg var BMW en hurtig sag med en tophastighed
på 160 km/t. |
Forsiden: Amager Travbane 2. oktober 1949:
Deltagerne i klassen for sportsvogne indtil 2000 ccm var de tre
"danske" BMW 328 og Lynenskjolds Citroën. Fra venstre: Arnold
Lansner i 85139 (ex-Viggo Petersen), Lynenskjold, Mogens Skarring (85366)
og Zingenberg i Frede Andersens vogn (85265). Zingenberg vandt klassen og
hjemførte både Danmarksmesterskabet og Amager Travselskabs
ærespræmie; Skarring blev nr to og Lynenskjold og Lansner kæmpede
bravt; men til sidst kom Lynenskjold foran med 3/100 sekund, fordi BMW en
kun gik på fire cylindre. |