Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 5

     
 

gens hurtigste med en gennemsnitsfart på 101 km/t. BMW 328 var på det tidspunkt helt enestående og satte en ny målestok for sportsvogne. 1 1938 vandt en 328 med coupekarrosseri Le Mans-løbet med en gennemsnitsfart på 132 km/t. Til Mille Miglia i 1940 byggedes fem karrosserier hos Touring i Milano, og en af BMW'erne vandt løbet med en gennemsnitsfart på 166,7 km/t; om Mille Miglia racerne kan læses i BhT 61. Der blev ialt bygget 462 BMW 328.



Så sent som 1. september 1940 kørtes der løb i Østeuropa. De tre åbne BMW 328 Mille Miglia i Budapest på hjemvejen fra "Grosser Preis von Kronstadt", som var det sidste løb de deltog i.
BMW328 motor nr. 85139. Motoren ser umiddelbart ud til at have to overliggende knastaksler  men principtegningen af topstykket viser de skråtstillede ventiler, en enkelt knastaksel og stødstænger "i alle retninger. "

 

BMW 328 i Danmark

Her i landet har der været nogle få eksemplarer af BMW sportsvognene fra trediverne; i hvert fald en 315/ l, en 319/1 og mindst tre 328. I Skandinavisk Motor Co.'s vognbøger optræder en 319/ l, som blev leveret i juni 1936 til lensgreve H.C. Schimmelmann, Lindenborg; men dens videre skæbne er ikke kendt. Den gamle redaktør erindrer, at Sofus Bügel Hansen - dattersøn af travtræner Sofus Sørensen - i begyndelsen af 50'erne kørte rundt i Skovshoved og omegn i en rød BMW 315/1 eller 319/1. Efter sigende findes der en adskilt 319/1 i Jylland.
Der optræder også kun en BMW 328 i vognbøgerne; men kort efter krigen har vi kendskab til tre vogne,


BMW 315/1, formentlig fotograferet i begyndelsen af 50'erne, med uoriginalt vindspejl og rat, 327 sidedæksler i bagskærmene og hjemmelavet hjælm med lodrette gæller