Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 14

     
 

 

 

med K 4400. 328 var byttet bort til en listefabrikant på Østerbro for en MG TA med Højer cabriolet (se BhT 58 og 76). Listefabrikanten har kun haft BMW'en ganske kort; i 1950 blev den købt af J. Bille Brahe. Den havde fået forkofanger og udelt kølergitter a la Jaguar XK 120. I 1951 kørte Bille Brahe på Årbybanen ved Kalundborg - bl.a. mod Skarring i 327/28; men ellers kørte Bille Brahe ikke meget i løb. Derimod havde familien private rekorder på turen til sommerhuset på Skagen. Et år skete det uheldige, at BMW'en brød i brand i Skagen Plantage. Bille Brahe havde besvær med at få motorhjælmen op og desuden var der kun sand til at slukke med; men ude på skovvejen kom en stærk mand løbende med en mælkejunge under hver arm, og han gav sig straks til at hælde vand på bålet. Bille Brahe takkede ham og fortalte



Efter en hovedreparation kørte Mogens Skarring BMW en til på en lang tur i Sverige.

 

hvor glad han var for, at hans vogn blev reddet. Hertil svarede den fremmede, som viste sig at være skovfoged, at det var hans plantage og ikke vognen han havde reddet. Den næste person på arenaen var en betjent fra Skagen. Hans første kommentar var; "mon det her er en art forsikringssvindel." Bille Brahes ophidselse over det forslag overbeviste dog betjenten om, at det ikke var tilfældet. Et benzinrør var faldet af og havde postet benzinen ud over den varme motor. løvrigt betalte forsikringen en bekostelig genopbygning, hvorefter vognen blev solgt gennem Torben Strand. Der følger en periode, hvor vi ikke kender BMW'ens færden.

I 1960 havde den KA 44.822 og i juli 1961 fik den KD 42.422, og ejeren var dekoratør John Nielsen. I 1963 blev den købt af afdøde DVK-medlem Niels Lystrup, som skilte den efterhånden ikke helt originale vogn ad og begyndte at samle stumper til en restaurering; men i 70'erne blev den - stadig adskilt - solgt til vort tyske medlem Helmuth Leicht, som har afsluttet restaureringen og stadig har vognen.