|
FIAT en
gang til
I 1974 dristede Deres Ærbødige sig efter over 10 år
i redaktørstolen til at fylde et helt nummer af Bilhistorisk Tidsskrift
med sit speciale: FIAT. Nu er der gået så mange år, at jeg tør komme
med en opfølgning og hænge det op på en aktuel anledning, nemlig at vi
kan præsentere to nyrestaurerede vogne af mærket.
Meget kort fortalt fik Danmark så vidt vides sin første FIAT i 1908, en
let lastbil som hæren efter svare overvejelser og sammenlignende
prøvekørsler anskaffede. Men i modsætning til vore skandinaviske
nabolande fik Danmark ingen organiseret import af FIAT før omkring
1916-17, og der kørte derfor kun ganske få vogne af mærket på danske
veje indtil efter første verdenskrig.
Til den første del af den historiske udredning i Bilhistorisk Tidsskrift |
|
nr. 41, december 1974, er der ingen egentlig rettelser,
men nogle iagttagelser som er gjort siden skal nævnes:
Den københavnske dagspresse omtaler lige før nytår 1910 et nyt
droskeselskab med FIAT biler. Avisen Dannebrog skriver 29. december 1909:
"Der er i disse Dage kommet tre italienske Avtomobiler her til Byen;
de er bestilte af det nye Avtomobilselskab Alfa, hvis Direktør er
Overretssagfører Gjerme. Vognene er leverede af den store italienske
Fabrik F.I.A.T. i Turin og er malede ligesom Postvæsenets gule Vogne. De
er med 4 Cylindre, rummer 5 Personer og er yderst behagelige at køre
med." Samme dag skriver avisen Sidste Nyt: "Byen har nu faaet
endnu en ny Slags Automobiler, der om muligt er endnu hæsligere af Farve
end dem, vi har i Forvejen. De er nemlig gule. Var det mon ikke en Opgave
for Foreningen til Københavns Forskønnelse at sørge for, at vore Gader
ikke skæmmedes af disse forfærdelig farvede Biler."
Vort arkiv har en anselig samling fotografier af københavnske bildrosker
fra de år, men ingen af disse tre |
|
FIAT vogne. Sammenlign forøvrigt med vognmand Emanuel
Jørgensens FIAT i BhT 41, og oplysningen om de FIAT drosker, Max Levig
skal have haft. Det kan meget vel være samme sag. Vognene kan tænkes at
have været af FIATs Tipo Uno, Taxi, som blev fremstillet 1908-10 med en
firecylindret motor på 2.2 liter. 2.100 blev bygget og foruden i
italienske storbyer kørte de i Paris, London og endda New York. Det var
FIATs første firecylindrede motor i én blok. Tophastigheden var så høj
som 70 kmt og benzinøkonomien 10 km pr. liter.
Næste observation er en annonce i MOTOR for I. oktober 1910 med ordlyden:
"Automobiler. 1 Luxusvogn 80 H.P. 6 Cyl. Itala i komplet stand. 1
Væddeløbsvogn 130 H.P. Hotchkiss samt 1 elegant Limousine 28-40 H.P.
Fiat står billigt til Salg ved Henvendelse hos Salomonsen, Vestergade
16."
Må jeg bede læseren holde vejret, lukke øjnene og for sit indre blik
se, hvad der egentlig er tale om. Det er tre brugte biler, der er billigt
til salg i Kongens By i det Herrens år 1910. 130 hestekræfter! |
|