Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 18

     
 

 

I et af Fanø-løbene deltog Herbjørg Olsen, gift med godsejer Olsen, Høveltegård ved Birkerød, i en 501 eller 501S med et meget tysk udseende specialkarrosseri. Skærmene, som er bukket på langs, ligner dem på det 2-personers karrosseri, Age Louring har sat på sin 501 (oprindelig torpedo) og det er netop af tysk fabrikat.

 

I begyndelsen af 1920'erne kørte der nogle FL4T 15TER postrutebiler herhjemme og her er en lastbil af modellen.

(han startede i løbet med to vogne af mærket). Den nævnte Itala må have været Salomonsens egen, hvormed han vandt den svenske sommerpokal i 6 dages pålidelighedsløbet Haparanda-Stockholm, 1.200 km uden strafpoints. Alfred Nervø var med og beskrev turen i en artikelserie.
Til sagen: En 28/40 HP FIAT var en kædetrukket mellemstor vogn, der blev fremstillet 1907-08. Motoren på 7.636 ccm var langtfra den største i FIATS righoldige repertoire dengang, der var standardmodeller med motorer på over 11 liter og væddeløbere på godt 18 liter. 28/40 HP kunne rende 80-90 kmt. Men i 1910 må en kædetrukket personbil allerede have virket forældet.
Den tredje ny, gamle observation er en fabrikant Fr. Kürzels anmeldelse af en FIAT 12/15 HP til Dansk Automobil Klubs sommer-pålidelighedsløb med start i Kolding 26. juni 1911, og mål i Ålborg. Men Künzels

 

 

Politikers navnkundige pressefotograf Holger Damgård fik i 1921 en af de FIAT 501 spider/coupéer, som vi mener blev bygget af Henriksen & Olsen. Eksemplaret adskiller sig fra Svend Åge Jensens ved skærmene, hvor Svend Ages er de tidlige, som går vandret ud for og bag. Men begge har franske Ducellier forlygter Damgård kørte i vognen indtil krigen.

FIAT kunne ikke stå distancen på 289.5 km. Den udgik med maskinskade. I parentes skal bemærkes at Salomonsen deltog med to vogne, en Renault ført af importøren. H.C. Christiansen blev nummer 1 og Salomonsen selv nr. 5 af godt 30 startende i en 25 HP Delaunay-Bel-