Bilhistorisk Tidsskrift 90/1987 side 18 |
I et af Fanø-løbene deltog Herbjørg Olsen, gift med godsejer Olsen, Høveltegård ved Birkerød, i en 501 eller 501S med et meget tysk udseende specialkarrosseri. Skærmene, som er bukket på langs, ligner dem på det 2-personers karrosseri, Age Louring har sat på sin 501 (oprindelig torpedo) og det er netop af tysk fabrikat. |
I begyndelsen af 1920'erne kørte der nogle FL4T 15TER postrutebiler herhjemme og her er en lastbil af modellen. (han startede i løbet med to vogne af mærket). Den
nævnte Itala må have været Salomonsens egen, hvormed han vandt den
svenske sommerpokal i 6 dages pålidelighedsløbet Haparanda-Stockholm,
1.200 km uden strafpoints. Alfred Nervø var med og beskrev turen i en
artikelserie. |
Politikers navnkundige pressefotograf Holger Damgård fik i 1921 en af de FIAT 501 spider/coupéer, som vi mener blev bygget af Henriksen & Olsen. Eksemplaret adskiller sig fra Svend Åge Jensens ved skærmene, hvor Svend Ages er de tidlige, som går vandret ud for og bag. Men begge har franske Ducellier forlygter Damgård kørte i vognen indtil krigen. FIAT kunne ikke stå distancen på 289.5 km. Den udgik med maskinskade. I parentes skal bemærkes at Salomonsen deltog med to vogne, en Renault ført af importøren. H.C. Christiansen blev nummer 1 og Salomonsen selv nr. 5 af godt 30 startende i en 25 HP Delaunay-Bel- |