Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 19

     
 

FIAT 501S var lidt hurtigere end standardmodellen ved hjælp af højere kompression og nogle få andre ting. Fabrikkens eget torpedokarrrosseri på 501S var meget elegant. Motorsportsmanden Max Schreiner havde en og kørte mange løb med den, og nogle af de mere eller mindre hjemmelavede speedstere

leville. FIAT 12/15 HP er identisk med Tipo 1 (Uno) også kaldet 51, som hører til den helt ny modelserie, der begynder i 1910, hvor Tipo 1 som den mindste er på 1.85 liter og Tipo 6 som den største på 9 liter. Det er temmelig forvirrende at FIAT flere gange begynder forfra på nummerserier med helt andre vognryper. De mere eller mindre sideløbende, overlappende og afløsende (den kunne Elsa Gress ikke

som kørtes af forhandleren Cai Caspersen og flere andre har nok også været 501S. Men først for et par år siden erfarede vi om endnu en dansk 501S torpedo. DVK-medlem Palle Christiansen købte den kort før krigen og havde den til nogle år efter krigen. det hed sig, at det var FIAT-Hansens, men det er forkert, for hans var en standard torpedo. Schreiners er det ikke, der er tydelige forskelle. Schreiner fik svejset nogle kanter på flyveskærmene og hans havde Rudge-Whitworth trådhjul, Palle Christiansens "franske trådhjul". Bagskærmene er på billedet fra 1939 udskiftet med uoriginale.

have gjort bedre) typer 1, Zero og Zero A, i England kaldet 51 og 51A efter motortypen, regnedes for meget robuste og var i produktion det meste af årtiet. Hele modelserien

DVK-medlem Jan Sørensens oldefar var privatchauffør hos Sæbe-Schou på Strandvejen i Skovshoved på et tidspunkt, da Schou havde en åben Rolls-Royce Silver Ghost og denne FLAT 510 limousine 1923-24.

har allerede mange af de elementer i konstruktionen som genfindes i den populære 501 fra 1919-26, efterfulgt af 503, og deres respektive storebrødre.
Emanuel Jørgensens vogn på fotografiet i BhT 41 er for lang til at være en af Taxi-typen og for lille til at være 28/40 HP - så gamle modeller havde desuden ikke noget emblem på køleren. Hvis det er en af de nævnte typer og årgange er størrelsen mest som Kürzels 12/15 HP.
Ingen af navnene Gjerme og Kürzel findes i en moderne københavner telefonbog.
Den første importør- eller forhandlerannonce for FIAT finder vi i januar 1917 i det flotte, men kortlivede motortidsskrift Kratos. Den er fra A/S Nordisk Motor-Compagni, Vandkunsten 12 i København. An-
                       (teksten fortsættes s. 22)