Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 20

     
 

Mange FL4T vogne fik dansk karrosseri. 503 cabrioleten er fotograferet søndag den 20. december 1925 i Borgmester Jensens Alle i København og fik følgende præsentation i MOTOR 16. januar 1926.- "Det danske Karrosseriarbejde er med fuld Føje anset som noget af det smukkeste og bedste, der fremstilles, og adskillige af de smukkeste Automobiler i dansk eje er da ogsaa forsynet med indenlandske Karrosserier Vi bringer her et Billede af en FL4TVogn, som er blevet forsynet med dansk Karrosseri, og hvis Linjeskønhed og fikse Apparition fremgaar af Billedet. Vognen er helt igennem holdt i grønne og gule Farver, saaledes at Vognens Hovedfarve er gult, medens Skærme, Undervogn, Kalesche, ja selv Kølerens Celler

ler er holdt i en smuk grøn Tone. Indvendig er den elegant polstret med graat Betræk og alt Træværk er udført i Mahogni."
Billedet dokumenterer at modelskiftet fra 501 til 503 foregik i 1925 og ikke 1926 Bedriften er udført af Dansk Karosseri-Fabrik på Østerbro i København, og det kan måske vække til eftertanke at FIAT 501 havde et sådant ry herhjemme at man ikke betænkte sig på at ofre et luksuskarrosseri på den næsten identiske efterfølger 503 på et tidspunkt da det trods alt var en meget gammeldags konstruktion. Læg mærke til stafferingerne, som FLAT ikke selv brugte på de serier, og den malede køler, der var særlig elegant på et tidspunkt da FIAT selv forniklede kølerne.

K 694 indehavedes af grosserer og medlem af motorordonnanskorpset Helge Christensen, og Walthers Schmidt, der selv var i korpset og desuden netop da blev ansat hos FIAT-importøren De Forenede Automobilfabrikker, bekræfter at Christensen havde vognen. Den blev siden afløst af en Austin Seven Pathfinder.

Steen Sommers FIAT 503 1927 Spider er fotograferet med den sidste ejer, der havde den indregistreret, Evald Andersen, Grenå. Han afmeldte den til ophugning i januar 1958. Første indregistrering var i København juli 1928 under K 788, og papirerne fortæller kun om en registrering i januar 1946 under A 30.609 (Nordre Birk) før vognen i marts 1954 synes og indregistreres i Grenå. Den kørte med et lad bagpå, kalechen er ændret lidt af hensyn til et sæt skyderuder og hjulene er "custom". Forhjulene er 'franske trådhjul". Baghjulene er en krydsning mellem den type og stålartillerihjul. Egentlig hedder årgangen 503B og den kendes på de store forlygter i modsætning til 1925-26, der har samme lygter som 501.