Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 21

     
 

Vognmand Sejr i Helsingør havde i 1930'erne en 519 som hyrevogn. Det kan have været Christian X's.

En af de få overlevende FIAT 520 restaureres af Leif Nowicky. 6-cylindret, sideventilet på 2 1/4 liter Fremstillet 1927-29.

FIAT's største model 1922-27 (bortset fra Super-FIAT med en V12 motor på knap 7 liter, der næppe blev lavet i mere end 5 eksemplarer) var 519 på 4.8 liter Den var af en familie for sig, med sin topventilede motor der ydede 75-80 hk, men også brugte så megen benzin, at tanken måtte rumme 95 liter Det var en prestigemodel, der herhjemme ejedes af Christian X, byggemagnaten, tømmerhandler Simonsen (som, havde både en åben og en lukket), og enkelte andre. Kronprins Frederik fik sit chassis karrosseret hos Dansk Karosseri-Fabrik så sent, at modellen allerede var udgået, og han skiftede hurtigt til Talbot. På biludstillingen i Forum februar-marts 1928 var udstillet en 6-personers 519 torpedo, og det hed sig, at det var Frederiks. Den ligner også, men det gør også A 47, der vist nok tilhørte direktør Ejnar Noe. Det er temmelig sikkert en af de to vogne, der ender som Zonebrandbil i Århus (se BhT 88).

På billedet fra Forum 1928 ses i forgrunden den store 519, og modsat den en 512 berlina. Udstillingschassiset er 520.