Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 23

     
 

Nogle år efter krigen tegnede en af de kendte mænd inden for bilinteressen, civilingeniør O. AhlmannOhlsen til en FIAT 1100 et sportsvognskarrosseri som blev udført hos Nordisk FIAT under driftsleder Ernesto Campeotto. Skandinavisk Motorjournal oplyste i marts 1948 at motoren var tunet svagt ved at lægge nikkelkrom på krumtappen og rødgodslejer i plejlstængerne. Kompressionsforholdet blev forhøjet og karburatoren var en Weber

501, 505, 503, 509 (en næsten færdig hos Ole Hübbe), 520, 512, 525, 522, 524, 518, 514, 508, 1500, 500A, B, C og Nuovo. Der er ingen overlevende danske eksemplarer af modeller før 501 og ingen 510/512 eller 519 (bortset fra Henning Jensens dele). Og der er fx meget få 508C/1100 og 1400 og 1900, som er særdeles bevaringsværdige vogne. Enkelte 2100 og 2300 findes, også et par 2300 coupéer, oven i købet i brug, et par Dino'er og mange af de forskellige spider-typer og beslægtede af efterkrigsårgange. De har endda deres egne klubber.

36 DR 4 med Superalimentatione. Det aerodynamisk heldige karrosseri blev bygget i aluminium, delvis inspireret af Cisitalia. Vognens videre skæbne kender vi ikke - men det kunne tænkes at være samme undervogn eller en lignende der blev grundlag for den 1100 Special (kaldet Friis-Wartenberg Special) som Campeotto selv kørte.
Ungersvenden i jakkesæt med plusfours er Dario Campeotto, og det er Papa Ernesto bagved.




Campeottos berømte Danmarks-mestervogn eksisterer endnu. Der er for mange år siden lavet en meget vellykket tilføjelse af skærme og vindspejlsramme. Vognen har haft flere ejere på Ålborg-egnen. Billedet til højre er taget midt i 1960'erne. Nu ejes den lille 1100 af Kurt Christiansen, Nørresundby, som er i færd med en ny genopbygning assisteret af faglærer på Ålborg Tekniske Skole Hans Thomsen.