|
Nogle år efter krigen tegnede en af de kendte mænd inden for
bilinteressen, civilingeniør O. AhlmannOhlsen til en FIAT 1100 et
sportsvognskarrosseri som blev udført hos Nordisk FIAT under driftsleder
Ernesto Campeotto. Skandinavisk Motorjournal oplyste i marts 1948 at motoren
var tunet svagt ved at lægge nikkelkrom på krumtappen og rødgodslejer i
plejlstængerne. Kompressionsforholdet blev forhøjet og karburatoren var en
Weber
501, 505, 503, 509 (en næsten færdig hos Ole Hübbe), 520, 512, 525,
522, 524, 518, 514, 508, 1500, 500A, B, C og Nuovo. Der er ingen overlevende
danske eksemplarer af modeller før 501 og ingen 510/512 eller 519 (bortset
fra Henning Jensens dele). Og der er fx meget få 508C/1100 og 1400 og 1900,
som er særdeles bevaringsværdige vogne. Enkelte 2100 og 2300 findes, også
et par 2300 coupéer, oven i købet i brug, et par Dino'er og mange af de
forskellige spider-typer og beslægtede af efterkrigsårgange. De har endda
deres egne klubber.
|
|
36 DR 4 med Superalimentatione. Det aerodynamisk
heldige karrosseri blev bygget i aluminium, delvis inspireret af Cisitalia.
Vognens videre skæbne kender vi ikke - men det kunne tænkes at være
samme undervogn eller en lignende der blev grundlag for den 1100 Special
(kaldet Friis-Wartenberg Special) som Campeotto selv kørte.
Ungersvenden i jakkesæt med plusfours er Dario
Campeotto, og det er Papa Ernesto bagved.
Campeottos berømte Danmarks-mestervogn eksisterer endnu. Der er for
mange år siden lavet en meget vellykket tilføjelse af skærme og
vindspejlsramme. Vognen har haft flere ejere på Ålborg-egnen. Billedet
til højre er taget midt i 1960'erne. Nu ejes den lille 1100 af Kurt
Christiansen, Nørresundby, som er i færd med en ny genopbygning
assisteret af faglærer på Ålborg Tekniske Skole Hans Thomsen.
|
|
|
|