Bilhistorisk Tidsskrift  90/1987     side 26

     
 
FIAT 503
Spider
1927

En tilbundsgående restaurering af den meget sjældne FIAT 503 Spider er fuldført i Birkerød af Jytte og Nils Kjærgård. Vognen blev godkendt i første forsøg ved syn i april og deltog i maj i Øresund Rundt med fejlfri kørsel. på mere end 300 km.
Fra 1925 til 27 blev der i Torino fremstillet godt 42.000 503, et bemærkelsesværdigt højt produktionstal i betragtning af at forgængeren 501 kun nåede op i knap

 

70.000 stk på tre gange så lang tid. Til gengæld er der bevaret mindst ti gange så mange 501 som 503 og af 503 Spider (2-personers roadster med klap) er der kun en håndfuld. Herhjemme kender vi til endnu én, Steen Sommers, og et par berlina (sedan) og tre, måske fire torpedo (touring). At Kjærgårds samling tæller tre 503 i berlina, torpedo og Spider må gøre samlingen enestående i verden.
Spideren blev fundet af nu afdøde DVK-medlem Niels Lystrup, adskilt og restaurering så småt begyndt. Men med tiltagende svagelighed erkendte Lystrup i 1983 at han måtte afvikle de sidste veteranbiler, og. overlod spideren til Kjærgårds. De gik med entusiasme og indsigt i gang med restaureringen, som blev fuldført inden for tre år med et skønnet timeforbrug på 3.800. Med

 

råd og dåd fra mange kyndige fremstår vognen i dag i en stand, der er meget tæt på den, vognen havde da den blev indført.
I teknisk henseende er 503 næsten identisk med 501. Chassiset har lidt større sporvidde og akselafstand, og motoren har fået en smule større kompression og højere omdrejningstal. En nærmere teknisk beskrivelse har Kjærgårds givet i VeteranTidende nr. 105, juni 1984 i forbindelse med præsentationen af deres torpedo. Den 4-cylindrede sideventilede motor på 1,5 liter er stærk og med den lange slaglængde og det store svinghjul smidig. Karakteristisk er de store partier i støbt aluminium, som krumtaphuset, der er en kompliceret enhed, hvad der forenkler fastgørelsen af gearkasse, karburator, luftindtag, vandpumpe og magnettænding. El-anlægget er 12 volts. Lav gearing og kraftige 4-hjulsbremser gør vognen velegnet til bjergkørsel. Kanalgearet og den mangepladede våde kobling er bevaret.
Indtræk i maroon læder og instrumentbræt og indvendige paneler i mahogni med indlagt elfenben er