Bilhistorisk Tidsskrift 90/1987 side 31 |
teket af to ældre årgange af samme værk fra Krak: Der
var to maskinfabrikanter Hammel i København! Næsten, jævnaldrende og
næsten samtidig. Det er "vores" sæt data som er rigtigt.
Fødeår ukendt, dødsdato 30. september 1903. De andre data gælder
maskinfabrikant E.A. Hammel (født 1832, død 1908). Hans virksomhed blev i
1906 overtaget af en søn, A.W. Hammel (født 1861). Forretningsadressen var
Klerkegade 15, så noget tyder på at der også er rodet rundt i adresserne
før Nørrebrogade. |
den ældste søn Johannes og hans søn Leo arbejdede
på værkstedet. Mellem udklippene er et interview fra 1952 med Urban
Johansens ældste datter Anna, som dengang endnu levede, og som fik en
køretur i Hammel Vognen da den var udstillet i Tivoli det år. Hun
fortæller i interviewet at hendes far i 1886 kørte ud i Nørreallé hvor
børnene kom med - der var 9 børn, men på det tidspunkt, interviewet er
lavet, er de fire døde. Anna Nielsen fortæller at det var ved den
lejlighed at de mødte kongen, men hendes far blev så benovet at han ikke
fik hilst - så meget mere som kongens hest blev forskrækket og stejlede.
Anna Nielsen har ingen erindring om, hvor meget vognen kørte, men den blev
sat under et halvtag i gården Nørrebrogade 38, og der legede børnene i
den. |
1926 to gange var udstillet i Industriforeningen, nemlig
foruden på KDAK's 25 års jubilæumsudstilling i februar ved en større
udstilling i september samme år, arrangeret af Historisk Teknisk Forening.
Også på det tidspunkt præsenteres vognen i dagspressen som den første,
der er fremstillet i Danmark. Men hvor ukendt den oprindelig var, skal vi
endnu en gang understrege ved at nævne, at i den tidligste egentlige danske
billiteratur og fagtidsskrifter omkring århundredeskiftet fremstår Brems i
Viborg som den uomtvistelige ophavsmand til den første dansk byggede bil. |