Bilhistorisk Tidsskrift  91/1987     side 3

     
 

Scandinavian Viking Rally
HVA World Rally 1987

 
 

Det var efterhånden blevet en livsform for arrangørerne at holde møder om og skrive breve om Scandinavian Viking Rally, så det var helt uvirkeligt at sidde på turistkontoret i Ribe den 9. juni og se pladsen udenfor langsomt fyldes med gamle biler. Der holdt en 1929 Bentley Speed Six fra Tyskland, der kom en rød Mercedes-Benz S også fra Tyskland og der to Bullnose Morriset fra England. Henne om hjørnet holdt en hvid BMW 328 ved siden af en Opel 7/34 fra 1927. Pludselig svingede 3 portugisiske deltagere ind med en 1935 Ford V8 roadster, en Mercedes 170 V roadster og en 1951 Jaguar XK 120 coupe. Der holdt en 1928 Buick roadster fra Spanien og en 1928 RollsRoyce Phantom I touting der havde kørt hele vejen fra Grækenland. Klemt inde mellem de mange store køretøjer

Preben Pedersen i 1930 Ford A og Tre-vor Tarring i 1927 Frazer-Nash på vej gennem Rebild Bakker

 

kunne man lige ane en norsk Le Zebre fra 1913.
   Det svirrede med alverdens tungemål ved turistkontorets skranke mens deltagerne fik udleveret instruktioner, rutebeskrivelser og rallyskilte. Inde ved siden af sad en svensker og ringede Norden rundt til alle hotellerne på ruten - for naturligvis kom der afbud i sidste øjeblik. Men da klokken var blevet otte aften og DVKs formand kunne byde velkommen ved en reception i Ribes gamle rådhussal stod det klart, at der var 100 deltagende biler fra 14 lande med i løbet.
   Selv om der var store sponsorer på, havde deltagerne alligevel måttet betale en del, så forventningerne var store. Alle ved at uanset hvad løbsarrangører gør, så bestemmer vejret det meste. Onsdag morgen ved starten skinnede solen! Og så af sted, op over Holmslands Klit med klar luft og frisk vind over dette enestående sandlandskab. Mange udlændinge var fascinerede.

 

Frokosten i Ringkøbing klarede Fjordgården godt og professionelt mens bl.a. en busfuld DVK-medlemmer fra Fyn gik og glædede sig over de parkerede deltagerbiler udenfor.
   Vejret holdt sig både første- og andendagen. Så deltagerne kom fint fra Viborg mod øst og nord mod Oslo-båden fra Frederikshavn. Et af dagens fornøjeligste indslag - for tilskuerne, i hvert fald - var prøven ved Fyrkat, hvor et bilhjul skulle flyttes fra den ene ende af en aksel til den anden under 50 sekunder. Der blev klemt og slået nogle fingre og bandet stygt, så det var en fornøjelse at overvære.
   Oslo modtog deltagerne med drivende regn. Så paraden gennem slotsparken og Vigelandsparken blev ikke helt hvad den kunne have været. Men derefter var vejret på løbets side, og det blev en uforglemmelig tur op gennem Norge, over fjeldene ved Auerland og langs Sognefjord. Det norske vejvæsen                   Fortsættes side 10