Bilhistorisk Tidsskrift 92/1987 side 4 |
var måske det, der skaffede ham navnet »Carl Kæp«.
Det kan selvfølgelig også have været fordi, han kørte som kæp i hjul.
Han virkede dog også allerede dengang som official, måske ikke så
vågen som senere, for ved en lejlighed fik han under forsamlingens jubel
overrakt et vækkeur. Når vi nu har nævnt så mange af Carls navne, af
egen og andres opfindelse, skal man ikke forglemme »Mikkelberg«, der var
benævnelsen i særlig gode venners lag. Navnet siger ikke meget i dag,
men det var en meget populær tegneseriefigur i Aftenbladet Søndag.
Motor-Sports-Kubben 1934 var i det hele taget under Poul Cadovius'
formandskab et meget muntert foretagende, der heller ikke eksisterede
evigt, det gør derimod Automobil Sports Klubben, som Amelung var så
fornuftig også at blive medlem af dengang. Han er vel i dag den med
størst anciennitet.
|
topersoners blå 1932 Ford V8. Den holdt til
flere år efter krigen. Det var alle tiders vogn. |
der lavet en af de første rundbaner, hvor man kørte
med biler. Der blev fyldt op i den nederste del af terrænet. I et løb i
Ganløse skulle Poul Cadovius byde den norske mester Arvid Johansen kamp,
og man skrællede om natten Cadovius' V8'er for at den mere skulle ligne
en racervogn ligesom hans. Men Arvid Johansen vandt ganske overlegent med
en Ford 4 (dvs Ford A), der var bygget om til topventilet. Jeg har siden
besøgt Arvid mange gange i Norge. Arvid havde ligget og trænet, han
havde hørt at der var nogle skrappe bakker på Ganløse-banen, og at
danskerne var nogle fantastiske fyre til at køre. Så han havde trænet i
fjorten dage oppe i Nordmarken op og ned og rundt i kurver. Han viste mig
siden vejene, blandt andet et meget svært stykke op i skoven og ned og
rundt ved Drammen. Nu er der motorvej. |