Bilhistorisk Tidsskrift  92/1987     side 4

     
 

var måske det, der skaffede ham navnet »Carl Kæp«. Det kan selvfølgelig også have været fordi, han kørte som kæp i hjul. Han virkede dog også allerede dengang som official, måske ikke så vågen som senere, for ved en lejlighed fik han under forsamlingens jubel overrakt et vækkeur. Når vi nu har nævnt så mange af Carls navne, af egen og andres opfindelse, skal man ikke forglemme »Mikkelberg«, der var benævnelsen i særlig gode venners lag. Navnet siger ikke meget i dag, men det var en meget populær tegneseriefigur i Aftenbladet Søndag. Motor-Sports-Kubben 1934 var i det hele taget under Poul Cadovius' formandskab et meget muntert foretagende, der heller ikke eksisterede evigt, det gør derimod Automobil Sports Klubben, som Amelung var så fornuftig også at blive medlem af dengang. Han er vel i dag den med størst anciennitet.
   Den lille Morris blev snart udskiftet med en Ford 4 (sådan kaldte man Ford A i motorsportskredse), købt brugt men nylakeret, hovedrepareret og med ny slidbaner hos SIMO for kr. 1.800. Med den gik det over stok og sten i mange mindeværdige løb, indtil vejen i 1937 igen gik til SIMO for at bytte til en

 

topersoners blå 1932 Ford V8. Den holdt til flere år efter krigen. Det var alle tiders vogn.
   For en del år siden talte vi med Carl Amelung i hans hjem. Samtalen foregik på grundlag af scrapbook og fotografier og blev taget på bånd. Jeg kan huske, at jeg bagefter sagde til Amelung, at der godt kunne gå nogen tid, før det blev til en artikel i Bilhistorisk Tidsskrift, fordi jeg havde så mange projekter. Men det var ikke meningen, at der skulle gå så lang tid, som der gjorde.
   Bedre sent end aldrig, her er en udskrift, hvor jeg har forsøgt efter bedste evne at rangere historierne ind i den rette tidsrækkefølge - dog uden garanti. Carl Amelung fortæller om sig selv og motorsportskammeraterne:
   Da dirttrackbaenen på Roskildevej var på det højeste, var der fuldt hus hver gang, så hegnet om banen var ved at bryde sammen.
   Lige før banen lukkede, arrangerede Automobil Sports Klubben et trial, der begyndte på dirttrackbanen med at vi bakkede den tre gange rundt. Det var et løb fra lørdag ved femtiden til søndag ved middagstid ved Skjoldnæsholmskovene.
   I Ganløse lå en mose, og i den blev

der lavet en af de første rundbaner, hvor man kørte med biler. Der blev fyldt op i den nederste del af terrænet. I et løb i Ganløse skulle Poul Cadovius byde den norske mester Arvid Johansen kamp, og man skrællede om natten Cadovius' V8'er for at den mere skulle ligne en racervogn ligesom hans. Men Arvid Johansen vandt ganske overlegent med en Ford 4 (dvs Ford A), der var bygget om til topventilet. Jeg har siden besøgt Arvid mange gange i Norge. Arvid havde ligget og trænet, han havde hørt at der var nogle skrappe bakker på Ganløse-banen, og at danskerne var nogle fantastiske fyre til at køre. Så han havde trænet i fjorten dage oppe i Nordmarken op og ned og rundt i kurver. Han viste mig siden vejene, blandt andet et meget svært stykke op i skoven og ned og rundt ved Drammen. Nu er der motorvej.






Amelungs K 16 678 i sit blå udseende i 1940 ved isløb på Frederiksborgs Slotssø.