|
Sidste gang jeg kørte på Amager Travbane, blev
jeg Danmarks-mester i Midget. Men da havde ASK ingen penge, så vi
fik ingen startpenge eller præmier eller noget som helst. Jeg fik
ikke engang en urtekost. Du får æren, sagde Ramsing, der er for
få tilskuere. Det er også OK, sagde jeg.
I Midget-tiden kørte vi udelukkende om penge. Det var
så at sige professionelt. Men tidligere fik vi en masse sølvtøj.
På en læderrem over motorhjælmen |
|
satte jeg alle plaketterne. Det var selvfølgelig
morsomt med en erkendtlighed, men vi kørte først og fremmest for
sporten.
Havde jeg ikke haft en mekaniker, der gjorde det
gratis, havde jeg ikke haft råd til det.
Hvad blev der af vognen bagefter? Der var en gårdmand
ved Kalundborg, som lod lave en bane, Årby Banen, hed den, jeg tror
den eksisterede et par år. Gad vide om ikke det var der, jeg kørte |
|
|
mit sidste løb. Wagner Sloth, befalingsmand ved
telegraftropperne i Værløse, var der også. Da vi havde kørt der,
spurgte Wagner, om jeg ville sælge min vogn, for hans mekaniker, Henning,
var helt vild for at købe. Den har jo kørt godt i de sidste løb.
Lad mig lige spekulere over det, sagde jeg. Der gik ikke mere
end 2-3 dage, så ringede Henning. Ja, hvis du vil give
prisen, jeg skal ha' 10.000 for hele kravlet. Han lagde 6.000 kontant og
en Nimbus. Jeg ringede til Joseph Koch og spurgte, hvad han ville give for
Bussen. Den kan du få 5.000 for af mig, Amelung, sagde han.
Henning havde en lastbil med og læssede det hele på
med det samme. Han kørte 2-3 løb, væltede, kørte i hegnet og fik
aldrig noget ud af det. Jeg mener, vognen endte i Roskilde.
Det var mit firma, Mobiloil, der faktisk bad mig holde
op med at køre løb. Siden kørte jeg enkelte orienteringsløb med
almindelig bil. Det var også sjovt. Men jeg har stadig holdt ved
motorsporten, og jeg er stadig medlem af ASK Jeg har været det siden
1933-34 og er nok den, der har været medlem længst.
Omkring 1952 arrangerede Auto-
|
|