|
mobil Sports Klubben en meget fin tur til Nürburgring.
Vi overværede træning og en løbsdag, og vi fik selv lov til at køre
banen rundt i vores privatbiler. Jeg kørte i en FIAT 1400, det var en fin
vogn, og den løb en 110-120, men så snart der kom en svag stigning,
faldt hastigheden til 80. Derefter fik vi en tur med en af de rigtige, og
jeg var ude med Hans Stuck. Ikke noget med styrthjælm, læderhjælme
havde vi på. Da vi varet godt stykke over 200 km/t, tænkte jeg: Nu
kører du sgu stærkt, Amelung. Det var meget sjovt.
Jeg har prøvet at gå rundt med dem allesammen. Ford A
coupé'en, V8'eren og Midget. Det var ikke ufarligt; det tænkte man ikke
på dengang. Men da jeg havde haft de to mere alvorlige uheld med Midget,
tænkte jeg, at nu var jeg måske ved at blive for gammel.
Det var en dejlig tid. Vi var kammerater. Var der en, der
havde ekset et hjul, hjalp vi ham. Det var meget mere sportsligt og
kammeratligt. Og der var ikke noget med at ryge eller drikke før efter
løbene. Så først festede vi og havde det dejligt.
|
|
Allerede inden Carl Amelung sluttede sin aktive
motorsportskarriere, havde han, som antydet, længe virket som official
ved mange forskellige former for motorsportsbegivenheder, og det blev han
ved med senere. Hans malmfulde røst har man kunnet høre, når han var
speaker på motorsportsfilm, som Mobiloil var sponsor for.
Det vil være uoverkommeligt at remse alle hans
løbsresultater op, lad os kort sige, at det er blevet til mange
førstepladser, også i Danmarks-mesterskaber, og mange andre hæderfulde
placeringer i alle former for løb. Virkelig en af bilsportens kæmper!
FORSIDEN:
Ved Danmarksmesterskaberne på Fangel-banen i efteråret 1950 bød Carl
Amelung (længst til højre) Robert Nellemann (længst til venstre) hård
kamp og sluttede efter de tre heat på en hæderfuld andenplads skønt han
havde |
|
de knækket den ene af de længdestivere, der
lokaliserede bagakslen.
Midget-racerne var den mindste af den tids tre
internationale racervogns-klasser med en motorstørrelse på 500 ccm. Vi
vil ved en senere lejlighed komme nærmere indgå vognens konstruktion,
men her kortfortælle at Kaj Ransen byggede rammen af sidevangerne fra en
FIAT 500, motoren var en JAP sprinter af type som på speedway-cykler, men
med en tretrins BSA gearkasse fra 1928. Kædetræk fuldstændig indkapslet
af aluminium, her med forskønnet forparti, som Amelung fik Freeman
Steensen til at hjælpe med.
BAGSIDEN:
Bakkeløb under en friluftsudstilling ved Mølleåen nord for København i
1946 Det var tilladt at have en hjælper til at hoppe på bagkofangeren
for at få de drivende hjul til at bide bedre fat. Til venstre Carl
Amelung og til højre Preben Sørensen, begge i Ford V8 1932. |
|