Bilhistorisk Tidsskrift  92/1987     side 15

     
 

For30 år siden bragte Kongelig Dansk Automobil Klubs blad AUTO under titlen »Der var Engang« en artikel, skrevet, fotograferet og tegnet af Jens Nielsen. Udgangspunktet var en række interessante gamle biler, som på det tidspunkt stadig var i brug eller havde kørt til kort tid før. Det var tre år efter at Dansk Veteranbil Klub var blevet stiftet og interessen for veteranbiler var virkelig i sin vorden. Endnu blev mange bevaringsværdige køretøjer hugget op, andre var allerede dengang på vej ud af landet, til steder hvor de varmere i kurs.
   Trods alt har en stor del af de biler, Jens Nielsen beskæftigede sig med, overlevet, om end mange af dem er gået ud af landet. Vi har syntes, det kunne være sjovt at gentage AUTO's artikel fra december 1957, og kun supplere med lidt oplysninger om, hvordan det siden gik vognene.

 

Der var engang

Tekst og fotos: Jens Nielsen

Der findes upåtvivlelig blandt Kongelig Dansk Automobil Klubs medlemmer mange, som endnu vil huske de tider, da fine automobiler hed Delaunay-Belleville, Minerva eller Isotta-Fraschini, og hos hvem disse navne vil vække mindelser om køretøjer af en ædel fornemhed, som man ikke finder mage til i dag.
Lad os til den snart uddøde bil-adels pris foretage en kort sejlads ned ad tidernes strøm for at dvæle lidt ved de navne, som ikke stråler mere på det store automobile firmament, men som har prentet sig hæderfuldt i bilhistorien.

Allerede ved århundredskiftet fandtes der adskillige automobilfabrikker såvel i Europa som i Amerika. Medens man på et meget tidligt tidspunkt i U.S.A. indså, at bilen kunne blive et billigt og nyttigt transportmiddel og brugsredskab, så man i den gamle verden mest på automotive produkter som en ny sport og luksus for rigmænd.

 

Denne indstilling holdt sig her langt ind i århundredet; længe efter automobilets fuldkommengørelse; i Europa blev der fortrinsvis bygget fornemme og kostbare køretøjer, og i U.S.A. producerede man billige blikautomobiler og kun enkelte kostbarere mærker.
   Man kan inddele automobilismens