Bilhistorisk Tidsskrift  92/1987     side 17

     
 

Om muligt fornemmere end Rolls -Royce - en 8-cylindret Isotter -Fraschini fra 1927, som endnu kan ses i København.








strømlinie, som vi ikke her vil trætte læserne yderligere med.
   Karakteristisk for automobilets udvikling i Europa var, at nyopdagelserne og mange af de ændringer, der skulle gøre den hesteløse vogn til den moderne bil, blev gjort i Tyskland. Flere betydningsfulde opfindelser, såsom cellekøleren, svømmekarburatoren og gearkassen, blev gjort af zeppeliner-konstruktøren Wilhelm Maybach, der for Benz byggede den første Mercedes-vogn. Maybach skabte senere på sin fabrik mange særprægede og spændende konstruktioner - robuste og fine chassiser, der fik karrosserier fra Tysklands bedste karetmagerværksteder. således skabte han i 1926 en

 

gearløs bil - en konstruktion, der i al sin brutale enkelhed gik ud på, at en overdimensioneret selvstarter trak vognen og motoren i gang på samme tid. Vognen stod således altid i »gear«, selvom der var en anordning til udkobling af motoren og en pedal, der aktiverede et par planetgear til brug ved bjergkørsel. Senere byggede han bl.a. et 12-cylindret luksus-chassis med præselektivt gear og mange andre finesser. Disse chassiser var meget skattede til luksusvogne i de tysktalende lande, hvor det dyre marked iøvrigt domineredes af

 

vogne som Mercedes, Stoewer, Horch og den østrigske Daimler samt wienerfabrikatet Graef & Stift.

Et maskinelt og et arkitektionisk højdepunkt

Panteard-Levassor var verdens første automobilfabrik. Maskinfabrikanten Levassor overtog Daimlers patenter for Frankrig og begyndte automobilfabrikation i slutningen af forrige århundrede. I Frankrig var automobilismen en stor sport, og de franske vogne kom