|
Om muligt fornemmere end Rolls -Royce - en
8-cylindret Isotter -Fraschini fra 1927, som endnu kan ses i
København.
strømlinie, som vi ikke her vil trætte læserne yderligere med.
Karakteristisk for automobilets udvikling i Europa var, at
nyopdagelserne og mange af de ændringer, der skulle gøre den hesteløse
vogn til den moderne bil, blev gjort i Tyskland. Flere betydningsfulde
opfindelser, såsom cellekøleren, svømmekarburatoren og gearkassen, blev
gjort af zeppeliner-konstruktøren Wilhelm Maybach, der for Benz byggede
den første Mercedes-vogn. Maybach skabte senere på sin fabrik mange
særprægede og spændende konstruktioner - robuste og fine chassiser, der
fik karrosserier fra Tysklands bedste karetmagerværksteder. således
skabte han i 1926 en
|
|
gearløs bil - en konstruktion, der i al sin brutale
enkelhed gik ud på, at en overdimensioneret selvstarter trak vognen
og motoren i gang på samme tid. Vognen stod således altid i
»gear«, selvom der var en anordning til udkobling af motoren og en
pedal, der aktiverede et par planetgear til brug ved bjergkørsel.
Senere byggede han bl.a. et 12-cylindret luksus-chassis med
præselektivt gear og mange andre finesser. Disse chassiser var
meget skattede til luksusvogne i de tysktalende lande, hvor det dyre
marked iøvrigt domineredes af |
|
vogne som Mercedes, Stoewer, Horch og den
østrigske Daimler samt wienerfabrikatet Graef & Stift.
Et maskinelt og et arkitektionisk højdepunkt
Panteard-Levassor var verdens første automobilfabrik.
Maskinfabrikanten Levassor overtog Daimlers patenter for Frankrig og
begyndte automobilfabrikation i slutningen af forrige århundrede. I
Frankrig var automobilismen en stor sport, og de franske vogne kom |
|
|