Bilhistorisk Tidsskrift  92/1987     side 19

     
 



Delage 1926 med 6-cylindret, topventilet motor, der er fremstillet i aluminium. Vognen er i det hele taget stærkt racerpræget i sin konstruktion. - Se iøvrigt artiklen.

 

fart, luksus og elegance. Den første engelske bil var Daimler, der delte navn med den tyske fabrik, fordi grundlæggeren af Englands bilindustri - ligesom Levassor i Frankrig - erhvervede Gottlieb Daimlers patenter for sit land. Det mest berømte engelske mærke

 

blev imidlertid Rolls-Royce, som var den første bil af ren engelsk konstruktion. Den opstod som følge af en koalition mellem den velhavende adelsmand C. S. Rolls, det mekaniske geni E H. Royce og finansmanden C. Johnson, og fik hurtigt ry som et ganske overordentlig robust og tillige komfortabelt automobil. I 1931 overtog Rolls-Royce tillige produktionen af Bentley-vognen, en af datidens hurtigste luksusbiler, en »sportsvogn for gentlemen«.

De store amerikanere
I Amerika er det dyre marked alle dage blevet domineret af »de tre store«: Packard, Lincoln og Cadillac. Allerede i 1915 havde Packard, der da var den dyreste serievogn, i U.S.A., 12 cylindre, og i årene 1918-1929 producerede Lincoln en V8-model, konstrueret under I. verdenskrig af fabrikkens grundlægger Leland; et tilfælde der ikke er uden lighed med Rolls-Royce's berømte Silver Ghost fra 1906. Foruden disse kendtes mærkerne Pierce-Arrow, Stutz, Locomobile og andre samt sentyvernes filmstjernebil Duesenberg og den eksotisk udseende, forhjulstrukne Cord fra Auburn Works.
   Endnu i dag kan man på vore gader