|
Delage
1926 med 6-cylindret, topventilet motor, der er
fremstillet i aluminium. Vognen er i det hele taget stærkt
racerpræget i sin konstruktion. - Se iøvrigt artiklen.
|
|
fart,
luksus og elegance. Den første engelske bil var Daimler, der
delte navn med den tyske fabrik, fordi grundlæggeren af
Englands bilindustri - ligesom Levassor i Frankrig - erhvervede
Gottlieb Daimlers patenter for sit land. Det mest berømte
engelske mærke |
|
|
blev imidlertid Rolls-Royce, som var den
første bil af ren engelsk konstruktion. Den opstod som følge
af en koalition mellem den velhavende adelsmand C. S. Rolls, det
mekaniske geni E H. Royce og finansmanden C. Johnson, og fik
hurtigt ry som et ganske overordentlig robust og tillige
komfortabelt automobil. I 1931 overtog Rolls-Royce tillige
produktionen af Bentley-vognen, en af datidens hurtigste
luksusbiler, en »sportsvogn for gentlemen«.
De store amerikanere
I Amerika er det dyre marked alle dage blevet domineret af
»de tre store«: Packard, Lincoln og Cadillac. Allerede i 1915
havde Packard, der da var den dyreste serievogn, i U.S.A., 12
cylindre, og i årene 1918-1929 producerede Lincoln en V8-model,
konstrueret under I. verdenskrig af fabrikkens grundlægger
Leland; et tilfælde der ikke er uden lighed med Rolls-Royce's
berømte Silver Ghost fra 1906. Foruden disse kendtes mærkerne
Pierce-Arrow, Stutz, Locomobile og andre samt sentyvernes
filmstjernebil Duesenberg og den eksotisk udseende,
forhjulstrukne Cord fra Auburn Works.
Endnu i dag kan man på vore gader
|
|