|
se repræsentanter for hine
lykkelige tider, thi end er det heldigvis ikke alle her i
Danmark, der føler skår i deres anseelse, hvis deres vogn er
mere end to år gammel (en indstilling, der griber en del om sig
ude omkring), og ydermere var tidligere tiders automobiler så
vel fremstillede, at mange gamle køretøjer stadig arbejder
uden at være synderligt slidt. Således ser vi stadig mange af
den udødelige Ford A (der i bogstavelig forstand har vist sig
adskilligt mere udødelig end sin forgænger, model T), gamle
Chevrolet'er og andre fortidslevn - også af de mere kostbare |
|
mærker, hvilke vi jo hovedsagelig vil
beskæftige os med her. Mest udbredt heraf er de fine
amerikanske fabrikater fra tidsrummet 1920-1930, såsom Packard
og Lincoln. Indtil for et år siden kørte der således i
København blandt andre en olivengrøn Packard 1931 af et
aldeles fornemt udseende som direktionsvogn i et af byens store
firmaer*).
*) Man kan af og til se en pragtfuld roadster af samme mærke -
af denne fordringsfulde type findes der endda 2 indregistreret i
København - en grå 133' og en sort 145' model. |
|
|
Den lydløse belgier Minerva 8 med
gliderstyret motor Laudaulette-karrosseriet er bygget i Cannes.
Se artiklen.
Et par fine Cadillacs fra samme tid samt en elegant La Salle
cabriolet af årgang 1927, der stadig køres af den samme ejer,
ses også i gaderne. Her er adskillige Lincolns, af hvilke især
to skinnende velholdte eksemplarer fra slutningen af tyverne
vækker opsigt, hvor de kommer frem med deres lygter så store
som møllehjul, en lav, bred køler og en kæmpehøj karrosse.
At modellen er bevaret ret uændret siden 1918, da den blev
konstrueret, aner man af det karetagtige karrosseri med
ringformede dørhåndtag i »rokokostil«. Det ene af disse
pragtstykker kører stadig under samme besidder, medens det
andet just for første gang har fået ny ejer, for hvem det
iøvrigt har bevist sin overordentlige fortræffelighed på en
lang Europatur.
Nord for København virker en Pierce Arrow 1930 som
vognmandsbil.
|
|