Bilhistorisk Tidsskrift  93/1988     side  3

      
  Biler i Haderslev

 

Vi har i de senere år forsøgt at få et samarbejde i stand med landets mange lokalhistoriske samlinger. Gennem Sammenslutningen af Lokalhistoriske Arkiver har vi tilbudt at hjælpe med at fortælle, hvad der er på gamle fotografier med motorkøretøjer.
   Som regel er vi i stand til nogenlunde at finde ud af, hvad det er for køretøjer og dermed også tidsfæste fotografiet i hvert fald den ene vej - det kan jo ikke være ældre end det nyeste køretøj på billedet. Men det hænder også, at vi har kunnet finde ud af ejeren ved hjælp af gamle nummerlister.
   Når vi denne gang kan bringe en masse fotografier fra Haderslev og nærmeste omegn, skyldes det, at daværende

Smed og maskinbygger Chr. Clausen i Bolderslev var den stolte ejer af en bil og er fotograferet ved Gravene i Haderslev ca. 1909 med sin smedesvend ved siden qf.

 

arkivleder H. P Drescher lod os se hvad arkivet indeholdt af interesse for os, og vi kunne hjælpe med en del oplysninger. Samarbejdet er blevet fortsat med hans efterfølger Jakob Røjskjær.
   Vi har suppleret lidt med billeder fra en lokal entusiast, Bjørn Kjer, fra Zone Museet og fra FDM.
   Tre ting har i bilmæssig henseende været vigtige i Haderslev: At importen af Opel i en årrække blev foretaget af en virksomhed i Haderslev, at byen blevet knudepunkt for rutebil-trafikken, og at der har været en usædvanlig masse vognmandsforretninger. To konkurrerende vognmands-organisationer havde midt i 1930'rne tilsammen næsten 50 medlemmer i Haderslev amt.
   Men først og fremmest må man erindre sig, at Haderslev var tysk til genforeningen. Det er forklaringen på tyske nummerplader på de ældste af fotografierne. Og nogle af de mænd, der fik betydning for bilismens udvikling

 

på egnen, lærte bilerne at kende som tyske værnepligtige.
   Et helt specielt trafikalt fænomen i Nordslesvig var de mange små privatbaner, kredsbanerne eller amtsbanerne. Fra Haderslev udgik på et tidspunkt 6 småbaner med en samlet længde på 210 km. Men for Haderslev amt blev småbanerne en stadig større økonomisk byrde og for at hjælpe på det fik amtsbanen koncessionen til at drive rutebiltrafik. Dog havde DSB koncessionen på de længere ruter til Åbenrå og Vojens.
   Valdemar Andkier Hinrichsen var manden, der i en årrække stod for importen af Opel i Danmark. Han begyndte i bilbranchen i den tyske tid. I 1911 var han på biludstillingen i Berlin. Året efter havde han fået en forretning i gang med at opkøbe såvel ny som brugte vogne i Tyskland og sælge dem i Sønderjylland. Forretningen i Haderslev etablerede han I. januar 1913. Fra genforeningen til 1930 var Valdemar Hinrichsen Opels generalrepræsentant i Danmark.
   Ford-forhandlingen i Haderslev var gennem flere slægtled hos familien Wæver, og Rasmus From Hesselberg var GM-forhandler.