Willy Strø Andersen har været
ministerchauffør for trafik-ministrene fra 1934 til 1975. Han
kørte for 16 forskellige trafikministre og deres
departementschefer adskillige hundrede tusinde kilometer i mange
forskellige biler. Og Willy Andersen er anden generations
ministerchauffør. Han fortæller:
Min far var chauffør for postvæsenet. Han
kørte blandt andet en Stanley dampvogn. Efter første verdenskrig
blev der etableret et samarbejde mellem Postvæsenet, Statsbanerne
og Ministeriet for Offentlige Arbejder om at have fælles
chauffør. Postvæsenet lod en Thrige ombygge til ministervogn.
Den havde før
kørt som feltpostvogn. Under nummeret K 3927 var den indregistreret for Overpostmester-
|
|
embedet i København, og med den vogn blev far
landets første ministerchauffør.
En af de første ture med trafikministeren var til
Vigerslev i anledning af den alvorlige togulykke i 1919.
Postvæsenet stod for vedligeholdelsen af de i alt 5
ministerbiler. Alle chauffører var rekrutteret i postvæsenet.
Willy Åndersen begyndte selv i postvæsenet og fik i
1925 førerbevis. Så tit som muligt arbejdede han i garagerne, men
han kom også til at køre med de
Willy Andersens far ved den første ministerbil,
ombygget Thrige, i 1919. Postuniformen er af lagt tilfordel for en mere
anonym cbaufføruniform. |