Bilhistorisk Tidsskrift  94/1988     side  2

      
 

 

Willy Andersens far ved en tidlig postbil med  kædetræk og tildels sømbeslåede dæk.

 

To Generationer
Ministerchauffør

Af Thom Bang Pedersen

 
 

Willy Strø Andersen har været ministerchauffør for trafik-ministrene fra 1934 til 1975. Han kørte for 16 forskellige trafikministre og deres departementschefer adskillige hundrede tusinde kilometer i mange forskellige biler. Og Willy Andersen er anden generations ministerchauffør. Han fortæller:
   Min far var chauffør for postvæsenet. Han kørte blandt andet en Stanley dampvogn. Efter første verdenskrig blev der etableret et samarbejde mellem Postvæsenet, Statsbanerne og Ministeriet for Offentlige Arbejder om at have fælles chauffør. Postvæsenet lod en Thrige ombygge til ministervogn.
Den havde før kørt som feltpostvogn. Under nummeret K 3927 var den indregistreret for Overpostmester-

 

embedet i København, og med den vogn blev far landets første ministerchauffør.
   En af de første ture med trafikministeren var til Vigerslev i anledning af den alvorlige togulykke i 1919.
   Postvæsenet stod for vedligeholdelsen af de i alt 5 ministerbiler. Alle chauffører var rekrutteret i postvæsenet.
   Willy Åndersen begyndte selv i postvæsenet og fik i 1925 førerbevis. Så tit som muligt arbejdede han i garagerne, men han kom også til at køre med de

Willy Andersens far ved den første ministerbil, ombygget Thrige, i 1919. Postuniformen er af lagt tilfordel for en mere anonym cbaufføruniform.