|
Chevrolet 1939, som med prøvenumre gjorde turen i høj
sne
fra Ålborg til København.
blev puttet brænde på ovnen for hver 50 km og hvis
alt gik vel var man fremme kl. 4.30 om morgenen.
Under Gunnar Larsen fik Willy Andersen lov til at køre i
kedeldragt for ikke at svine uniformen til under arbejdet med generatoren.
På grund af vægten af generatoren og de 6 sække brænde på vognens tag
blev dækkene ødelagt. Hjulene blev udskiftet med dem fra Gunnar Larsens
private 12-cylindrede Packard limousine, de var større og forøgede
tophastigheden til 115 kmt og gav desuden bedre køreegenskaber i de
hårde vintre. Gunnar Larsen var som søn af den ene af F.L. Smidths to
kompagnoner, Poul Larsen, medejer af Ålborg Portland cementfabrik i
Ålborg, og der hentede Willy Andersen under krigen en Chevrolet 1939, der
blev kørt til København i høj sne og mørklægning. Det var en hård
tur at nå færgen, men også det blev klaret.
Efter krigen blev generatoren afmontoret, der kom nyt gummi
på de
|
|

originale hjul og man kunne genoptage kørslen på
benzin.
I 1946 kom der en ny Buick og i 1955 endnu en, stadig
med K 131.
I 1947 lånte Willy Andersen socialministerens
7-personers Dodge limousine, K 2999 og kørte med en delegation til
Interparlamentarisk Kommissions møde i Rom. Turen sydpå gik |
|
gennem Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og
Italien, og retur var det over Schweiz, Østrig og Jugoslavien, i
alt ca. 8.000 km på tre uger.
Buick'en fra 1955 var en Super, og den fik fjedre af
export type, da de amerikanske var for bløde at køre med. Den
femte og sidste Buick var en årgang 1960, som trafikministeren
arvede ef- |
|
|