Bilhistorisk Tidsskrift  95/1988     side  28

  

  Nye dæk. -
en noget uklar affære

Af Poul Jørgensen

 Uanset hvor lidt og hvor skånsomt man kører, kommer der en dag, hvor de dæk, som i årevis har båret den kære bil og dens entusiastiske fører trofast gennem sommerlandet, ikke længere opfylder lovens og sikkerhedens krav til slidbanerne. Man skal have nye sutter på æsken, som det vist hedder, når man skal være frisk. Selv om jeg ikke betragter den bil, der var i nævnte fornødenhed i det aktuelle tilfælde, som egentlig veteranbil, ønskede jeg af hensyn til originaliteten (bilens) alligevel at få den type dæk, der bedst modsvarer, hvad vognen oprindelig var udstyret med, dvs. sorte diagonaldæk af sportstypen og til montering med slanger. Den ide gav, imidlertid anledning til så mange modstridende oplysninger og (sø)forklaringer fra forskellig side, at de bør blive medlemmerne til del på godt og ondt - måske mest det sidste.

 

Indledningsvis forsøgte jeg, beredvilligt bistået af vores egen Nils Kjærgaard, at finde en værdig stedfortræder for et af de dæk, der er opført i en gammel dækliste for bilen, men uden større held. Det viste sig hurtigt, at kun Michelin endnu producerer et sort S-mærket dæk i størrelsen 6.40-13, og det er som bekendt et radialdæk. Men da Michelin X figurerer i listen som særudstyr, og da type zX af i dag er en videreudvikling heraf, kunne det måske forsvares at renoncere på kravet om diagonaldæk. På forespørgsel kunne Michelin tilmed oplyse, at zX findes både slangeløst og til slanger.
   Altså af sted til montøren som nu noget nedslående meddelte, at Michelin zX er udgået i typen til slanger; og jeg har fælge, der ikke er beregnet til slangeløse dæk. For at redde lidt af æren efterlyste Michelin et sæt til slanger i hele Europa,

 

men forgæves, og foreslog derpå, at man kunne lægge slanger i de slangeløse. I øvrigt mente man, at mine fælge sagtens kunne bruges uden slanger, hvilket dog er i strid med bilfabrikkens oplysninger, som siger, at først den efterfølgende fælg er godkendt hertil.
   Jeg havde mest tiltro til bilfabrikken og henvendte mig derfor til Statens Bil-

Michelin-manden i lømmelalderen?