Bilhistorisk Tidsskrift 96/1988 side 3 |
Danmarks Fineste Sportsvogn |
For godt tredive år siden blev egentlig
masseproduktion indledt hos Alfa Romeo: Det skete med Giulietta; før 1951
var det kun en enkelt gang lykkedes at bygge mere end 1000 biler på et ar
- i 1925 - Ældre Alfaer er meget sjældne her til lands: men Svend
Hauberg har en lille samling. |
som konstruktør. Han kom fra FIAT, og
blev hos Alfa sat til at bygge en ny grand prix racer. Fra 1926
til 1937 var han chef for fabrikkens flyvemaskinemotor og
bilkonstruktionsafdeling. Den første personvogn han tegnede var 6C 1500
med en enkelt overliggende knastaksel. Fra 2. serie kunne også leveres en
sportsudgave med to knastaksler og en Super Sport med kompressor; sådan
en vandt iøvrigt det andet Mille Miglia i 1928. Med 3. serie i 1929 kom
en lidt større motor på 1752 cm3. den kunne stadig fås med
en (Turismo) eller to (Gran Turismo) overliggende knastaksler, samt på
kort chassis med eller uden kompressor (Gran Sport og Super Sport). |
gang i Danmark - på den internationale biludstilling i Forum - se Alfa Romeos smukke vogne. Dagen efter udstillingens åbning skrev Berlingske Tidende, at der på stand nr. 20 stod to 4-personers lukkede turistvogne (det er formentlig bladets oversættelse af det italienske Turismo) og en topersoners Gran Sport, samt at fabrikken havde medbragt to demonstrationsvogne. som publikum kunne prøve: En Coupe Royal Gran Sport og en elegant, lukket Gran Turismo. Fabrikken havde annoncer i både Autos og Motors udstillingsnumre. Det var en voldsom satsning for en forholdsvis lille fabrik. Såvidt vi ved (- Alfas arkiv har ingen oplysninger om udstillingen eller vognene) fandt man ingen forhand- |