Bilhistorisk Tidsskrift  96/1988     side  3

      
 

 Danmarks Fineste Sportsvogn
Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato 1930. Af Peter Bering.

  

 
 

For godt tredive år siden blev egentlig masseproduktion indledt hos Alfa Romeo: Det skete med Giulietta; før 1951 var det kun en enkelt gang lykkedes at bygge mere end 1000 biler på et ar - i 1925 -  Ældre Alfaer er meget sjældne her til lands: men Svend Hauberg har en lille samling.
Midt i tyverne havde Alfa Romeo to modeller: en sekscylindret. treliters type RI, og en fire cylindret, toliters type RM. Her skal nævnes at en sådan vogn i 1936 stod på en københavnsk huggerplads, ifølge et ugeblad var den købt fra en ambassade for 150 kroner. Det kan have været landets første Alfa der endte sine dage dengang. Tilbage i Milano - på Alfa Romeo fabrikken -havde man i 1923 ansat Vittorio Jano

 

som konstruktør. Han kom fra FIAT, og blev hos Alfa sat til at bygge en ny grand prix racer. Fra 1926 til 1937 var han chef for fabrikkens flyvemaskinemotor og bilkonstruktionsafdeling. Den første personvogn han tegnede var 6C 1500 med en enkelt overliggende knastaksel. Fra 2. serie kunne også leveres en sportsudgave med to knastaksler og en Super Sport med kompressor; sådan en vandt iøvrigt det andet Mille Miglia i 1928. Med 3. serie i 1929 kom en lidt større motor på 1752 cm3. den kunne stadig fås med en (Turismo) eller to (Gran Turismo) overliggende knastaksler, samt på kort chassis med eller uden kompressor (Gran Sport og Super Sport).
I februar 1931 kunne man for første

  gang i Danmark - på den internationale biludstilling i Forum - se Alfa Romeos smukke vogne. Dagen efter udstillingens åbning skrev Berlingske Tidende, at der på stand nr. 20 stod to 4-personers lukkede turistvogne (det er formentlig bladets oversættelse af det italienske Turismo) og en topersoners Gran Sport, samt at fabrikken havde medbragt to demonstrationsvogne. som publikum kunne prøve: En Coupe Royal Gran Sport og en elegant, lukket Gran Turismo. Fabrikken havde annoncer i både Autos og Motors udstillingsnumre. Det var en voldsom satsning for en forholdsvis lille fabrik. Såvidt vi ved (- Alfas arkiv har ingen oplysninger om udstillingen eller vognene) fandt man ingen forhand-