Bilhistorisk Tidsskrift 96/1988 side 7 |
Vognens første ejer var godsejer hans Chr. Middelboe. Ifølge toldattesten blev Alfaer førstegangsregistreret under Z9900 i Holsted 3. august 1931. Middelboe deltog i Knudshovedløbet fjorten dage senere og vandt klasse 4 med en fart af 120,5 km/t. Hurtigste bil var Kaj Hansens Bugatti Type 37A. Den kørte 149 km/t i racerklassen. Middelboe rejste til Afrika samme år og efterlod bilen i Danmark. Det vides ikke hvem der købte; men den tilhørte på et tidligt tidspunkt Ib Aller. 1 1934 købte grev C.A. Moltke Alfaen hos en brugtvognsforhandler i København. Moltke havde bilen i godt tre år, hvorefter han solgte den til arkitekt Henning Karlby. En af de to fik den lakeret grå. Karlby fremskaffede en instruktionsbog fra England i november 1937. Bogen er fuld af hans kommentarer og supplerende oplysninger, som er indhentet fra fabrikken og fra England. På bageste side findes første halvdel af et skema, som illustrerer vognens meriter fra Karlby overtog den. Skemaet begynder 8. maj 1937. En fuldt optrukken streg strækker sig frem til slutningen af august, derefter er den punkteret (der må være noget galt) til 17. oktober. Fra den dag til 22. februar 1938 læses: »hos |
K. Hansen«. Der var noget galt: Af de
mange notater fremgår det at motoren blev hovedrepareret i vinteren 1937-1938; den havde gået mellem 60. og 70.000 kilometer. Den fuldt
optrukne streg når kun frem til 3. marts... Desværre er resten af
skemaet ikke bevaret. Vi kan kun gætte; men det holder vi os fra. |
Ved første øjekast har C.A. Moltke fotograferet Alfaen på Peterspladsen i Rom. Men den er taget øverst på Palægaragerne med Marmorkirken i baggrunden. |