Bilhistorisk Tidsskrift 96/1988 side 13 |
niugerne for at opleve denne bil og dens ydeevne så
intenst som muligt tilgodeset i forbilledlig grad, og her kommer
definitionen på en sportsvogn særligt frem. I det trange men korrekt
udformede »cockpit« sidder man med støtte de rigtige steder og frit
albuerum. Vognens betjeningsorganer ligger naturligt for arme og ben,
således at en følelse af at have trukket bilen på opstår. |
kompressoren foran motoren
ubesværet pumper gasblandingen fra karburatoren gennem det lavtliggende
rør til det seks-grenede indsugningsmanifold, og hvorledes den
forbrændte gas ligeså ubesværet ledes bort gennem de to tre-grenede
udblæsningesmanifolds. Ligeledes vil kenderen nyde de mange tekniske
detaljers funktionelle placering og sammen med ikke-kenderen beundre
udformningen af disse detaljer, ikke mindst de for køling finnede
indsugningsrør, der ligesom knastaksel-dækslerne er udført af aluminium
og formet med virkelig skønhedssans. |
fabrikanter tilbage, der forsøger at tilfredsstille det klientel, der kun ønsker, at en bil skal opfylde én mission, nemlig at gøre selve kørslen til en glæde og et mål i sig selv. |