Bilhistorisk Tidsskrift  96/1988     side  16

    
 

 

Men vi kender en tidligere ejer, reklamefotograf Louis Schnackenburg, der i september 1950 startede vognen i et gadeløb i Korsør (tidligere omtalt i BhT i artiklen om Carl Amelung). Vognen var også med ved et løb i Værløse to måneder senere, og Deres ærbødige var meget imponeret af nogle præcise piratvendinger, den udførte på en af tyskernes efterladte rullebaner af betonklodser. Ved begge lejligheder blev vognen dog distanceret af de hurtigere M.G. TC som blev kørt af Bent Steffensen og

 

Frede Lillelund. Og det fik Schnackenburg til at skifte til sådan en. Schnackenburg erindrer hverken hvem han købte vognen af, eller hvem han solgte den til, men jeg kan huske at den omkring det tidspunkt ofte holdt parkeret på Teglgårdsvej i Skovshoved.
I 1965 købte DVK-medlem Henning Thyrre den af Arne Larsen og en anden, der var blevet medejer. Den var på det tidspunkt totalt skilt ad, sandblæst og primet i en militær carrygul farve. Der havde været ild i det elektriske anlæg, og instrumentbrættet var røget med. Thyrre gik i gang med restaureringen, meldte sig ind i en engelsk mærkeklub, der hjalp med oplysninger og fik desuden kontakt med en hollandsk ejer af en identisk vogn, som var i stand til at lave tegninger af blandt andet instrumentbrættet. Motoren blev hovedrepareret, men Thyrre stillede efterhånden arbejdet i bero for at kaste sig over andre gammelbil-projekter, og efter at han var flyttet fra Fredensborg til Jylland byttede Thyrre for ca. 5 år siden sin Triumph til en Morgan hos Fuglsbjerg. Hos ham faldt Gitte og Sten Laursen for den. Fotografierne fortæller om fuldførelsen af restaureringen.

 

Det blev Gitte Laursen, der korte debut'en i løbet 20. august, og hun fortæller, at vognen har perfekte køreegenskaber.
Triumphs mærkehistorie skal vi ikke her komme nærmere ind på, men man tør vel sige, at modelprogrammet i 1930'rne var lettere forvirret. Modelbenævnelsen Gloria dækkede vogne med flere motorstørrelser og Southern Cross var et navn, Triumph lancerede allerede på en tidligere sportsmodel. Gloria var normalt en almindelig sedan som Triumph lavede 1934-35-36, med forskellige både 4- og 6-cylindrede motorer, der grundede sig på en halv topper fra Coventry Climax, men stærkt ændret af Triumph. I 1934 blev Donald Healey ansat som udviklingschef, og han havde formentlig især ansvaret for sportsmodellerne. Den mest ambitiøse var en kopi af den 8-cylindrede Alfa Romeo med dobbelt overliggende knastaksel. Kopien blev formentlig kun lavet i et enkelt eller nogle ganske få eksemplarer - og tilsyneladende i forståelse med Alfa Romeo. Til gengæld skal Triumph have leveret motorcyker til Mussolinis hær! Healey forsøgte sig selv i et Monte Carlo løb med en Triumph, men uden