|
Undervognens i forvejen gode køre
egenskaber blev
forbedret ved at såvel affjedring som bremser blev ændret. Og
efterhånden blev den originale motor udskiftet med en NSU tokammer Wankel-motor, typen fra R080 med 120 hk. Vognen fik en
tophastighed på 200 km/t og en acceleration fra Nul til 100 km/t
på 9,6 sek. og til 120 km/t på 13,2 sek.
Steen V Jensens vogn har bestået den vanskeligste
prøve - tidens. Dens karrosseri er stort set uforgængeligt, og linierne
tidløst vellykkede. Hans egen karriere efter eksamen blev ansættelser i
bilindustrien i England og Sverige og i danske virksomheder inden for
landbrugsmaskiner og traktorer. Indtil det som man nu forbinder
Steen V Jensens
navn med: Mini-El (Ellerten).
Af specifikationerne for SVJ Bilen kan nævnes:
Største længde 4360 mm, bredde 1540 mm, højde 1230 mm, vægt 990 kg.
Kraftoverføring halvautomatisk med momentomformer og 3 gear,
forhjulstræk. Hjulophæng for med dobbelte triangler og skruefjedre, bag
med svæveaksel og højtliggende bladfjedre på tværs. Skivebremser for,
tromler bag.
0R
|
|
Siden Sidst
Først - som sædvanlig - en rettelse: Den lille
Ford-motor, som vi omtalte i forbindelse med Prefect på side 2
i sidste nummer, havde fået et forkert nul i sit cylindervolumen. Det er
1172 cc. - 16. november fyldte bilhistorikeren og quiz-vinderen J.D.
Scheel 70 år. Den bedste fødselsdagsgave fik han lidt på forskud.
Scheel er udnævnt til Contributing Editor ved det ansete amerikanske
tidsskrift Automobile Quarterly. Som bekendt har Scheel tidligere skrevet
til AQ om bl.a. Hammel vognen. Scheels igangværende projekt er alt om
DKW/Skafte Rasmussen plus totaktsmotorens aktuelle muligheder. I det
danske DKW-tidsskrift har Arne Jørgensen skrevet en lang artikelserie om
DKW, og den har Scheel fået sendt over til Canada, hvor han efter
afsluttet karriere i udenrigstjenesten tilbringer sit otium. - A propos
DKW kunne Danmarks Tekniske Museum godt bruge en gavmild giver for at få
råd til at komme videre med restaureringen af sin meget tidlige DKW bil.
Sidste år gav Skandinavisk Motor Co. 10.000 kroner
|
|
til projektet. Museets årbog for 1987
fortæller om følgende donationer inden for det motorhistoriske: En
hjulafvejningsmaskine. En Excelsior motorcykel, to løse hjul til en
motorcykel og diverse tidsskrifter. - Steen Jakobsen har efter mange års
tålmodig venten fået en FIAT 524C 1931. Chasisnummer 28 og der er ikke
fremstillet ret mange af denne 6-cylindrede model på 2 1/2
liter.
Et restaureringsprojekt! Per
Christiansens Hanomag »Kommissbrot« 1926.
DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02 19 11 29, tirsdage 19-21.
|
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
Tel, 02 89 11 48.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen
Peter Bering.
Tillæg til Veteran Tidende.
Eftertryk tilladt med
kildeangivelse.
Tryk: Eiler Filertsen, Kbh.
|
|
|