Bilhistorisk Tidsskrift  96/1988     side  22

   
 

Undervognens i forvejen gode køre egenskaber blev forbedret ved at såvel affjedring som bremser blev ændret. Og efterhånden blev den originale motor udskiftet med en NSU tokammer Wankel-motor, typen fra R080 med 120 hk. Vognen fik en tophastighed på 200 km/t og en acceleration fra Nul til 100 km/t på 9,6 sek. og til 120 km/t på 13,2 sek.
Steen V Jensens vogn har bestået den vanskeligste prøve - tidens. Dens karrosseri er stort set uforgængeligt, og linierne tidløst vellykkede. Hans egen karriere efter eksamen blev ansættelser i bilindustrien i England og Sverige og i danske virksomheder inden for landbrugsmaskiner og traktorer. Indtil det som man nu forbinder Steen V Jensens navn med: Mini-El (Ellerten).
Af specifikationerne for SVJ Bilen kan nævnes: Største længde 4360 mm, bredde 1540 mm, højde 1230 mm, vægt 990 kg. Kraftoverføring halvautomatisk med momentomformer og 3 gear, forhjulstræk. Hjulophæng for med dobbelte triangler og skruefjedre, bag med svæveaksel og højtliggende bladfjedre på tværs. Skivebremser for, tromler bag.
                                                     0R

  Siden Sidst

Først - som sædvanlig - en rettelse: Den lille Ford-motor, som vi omtalte i forbindelse med Prefect på side 2 i sidste nummer, havde fået et forkert nul i sit cylindervolumen. Det er 1172 cc. - 16. november fyldte bilhistorikeren og quiz-vinderen J.D. Scheel 70 år. Den bedste fødselsdagsgave fik han lidt på forskud. Scheel er udnævnt til Contributing Editor ved det ansete amerikanske tidsskrift Automobile Quarterly. Som bekendt har Scheel tidligere skrevet til AQ om bl.a. Hammel vognen. Scheels igangværende projekt er alt om DKW/Skafte Rasmussen plus totaktsmotorens aktuelle muligheder. I det danske DKW-tidsskrift har Arne Jørgensen skrevet en lang artikelserie om DKW, og den har Scheel fået sendt over til Canada, hvor han efter afsluttet karriere i udenrigstjenesten tilbringer sit otium. - A propos DKW kunne Danmarks Tekniske Museum godt bruge en gavmild giver for at få råd til at komme videre med restaureringen af sin meget tidlige DKW bil. Sidste år gav Skandinavisk Motor Co. 10.000 kroner

 

til projektet. Museets årbog for 1987 fortæller om følgende donationer inden for det motorhistoriske: En hjulafvejningsmaskine. En Excelsior motorcykel, to løse hjul til en motorcykel og diverse tidsskrifter. - Steen Jakobsen har efter mange års tålmodig venten fået en FIAT 524C 1931. Chasisnummer 28 og der er ikke fremstillet ret mange af denne 6-cylindrede model på 2 1/2 liter.






Et restaureringsprojekt! Per Christiansens Hanomag »Kommissbrot« 1926.

DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02 19 11 29, tirsdage 19-21.

                                       REDAKTION
       
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof bedes sendt), 
            Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
            Tel, 02 89 11 48.
            Helst skriftlig henvendelse.
        I redaktionen Peter Bering. 
       Tillæg til Veteran Tidende. 
       Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
       Tryk: Eiler Filertsen, Kbh.