Bilhistorisk Tidsskrift 96/1988 side 22 |
Undervognens i forvejen gode køre
egenskaber blev
forbedret ved at såvel affjedring som bremser blev ændret. Og
efterhånden blev den originale motor udskiftet med en NSU tokammer Wankel-motor, typen fra R080 med 120 hk. Vognen fik en
tophastighed på 200 km/t og en acceleration fra Nul til 100 km/t
på 9,6 sek. og til 120 km/t på 13,2 sek. |
Siden Sidst
Først - som sædvanlig - en rettelse: Den lille Ford-motor, som vi omtalte i forbindelse med Prefect på side 2 i sidste nummer, havde fået et forkert nul i sit cylindervolumen. Det er 1172 cc. - 16. november fyldte bilhistorikeren og quiz-vinderen J.D. Scheel 70 år. Den bedste fødselsdagsgave fik han lidt på forskud. Scheel er udnævnt til Contributing Editor ved det ansete amerikanske tidsskrift Automobile Quarterly. Som bekendt har Scheel tidligere skrevet til AQ om bl.a. Hammel vognen. Scheels igangværende projekt er alt om DKW/Skafte Rasmussen plus totaktsmotorens aktuelle muligheder. I det danske DKW-tidsskrift har Arne Jørgensen skrevet en lang artikelserie om DKW, og den har Scheel fået sendt over til Canada, hvor han efter afsluttet karriere i udenrigstjenesten tilbringer sit otium. - A propos DKW kunne Danmarks Tekniske Museum godt bruge en gavmild giver for at få råd til at komme videre med restaureringen af sin meget tidlige DKW bil. Sidste år gav Skandinavisk Motor Co. 10.000 kroner |
til projektet. Museets årbog for 1987
fortæller om følgende donationer inden for det motorhistoriske: En
hjulafvejningsmaskine. En Excelsior motorcykel, to løse hjul til en
motorcykel og diverse tidsskrifter. - Steen Jakobsen har efter mange års
tålmodig venten fået en FIAT 524C 1931. Chasisnummer 28 og der er ikke
fremstillet ret mange af denne 6-cylindrede model på 2 1/2
liter.
|