Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  3

      
   Danske Silver Ghoster
Af Ole Emil Riiager
 
 

I vor nu 35-årige klubs tidlige år udmærkede medlem Paul Tybjerg sig ved at eje hele to Rolls-Roycer. Og hans interesse for mærket gav sig blandt andet udslag i, at han fra fabrikken fremskaffede en liste over dansk ejede Silver Ghoster. Det var øjensynlig Tybjergs hensigt at forske i det emne, men hans tidlige død satte en stopper for det.
   Havde det ikke været for Paul Tybjergs liste, ville næppe nogen eftertid have troet muligt, at et halvt hundrede Ghoster har været ejet af danskere - enkelte af dem kørte dog aldrig på dansk jord. Den liste, Tybjerg fik fat i, talte 38 vogne af årgangene 1909 til


På Lerchenborg mødtes Grev Lerches 1313, til venstre, med Bagges 1004, til højre. Bagges har nu fået kølerfiguren, reservehjulet er rykket lidt tilbage. Det må være omkring 1912.

 

1921. De fandtes i følge fabrikkens arkiv i Danmark pr. februar 1927. Det var dog næppe korrekt, men at de 38 vogne alle havde været i dansk eje, har vist sig at være uomtvisteligt. Der var endda flere end dem.
   Listen blev lavet til fabrikkens rejseinspektør, Wheeler, som var i København i anledning af den anden biludstilling i Forum, i februar 1927.
   Paul Tybjerg har først og fremmest forsøgt at finde ud af, hvor mange af vognene, der var bevaret, og i, hvad han kaldte en foreløbig liste, dateret 1. januar 1.959, konstaterede han, at der var 5 tilbage og at tre med sikkerhed kunne siges at være hugget op.
   I denne artikel vil vi udelukkende bruge fabrikkens vognnumre, dvs. stelnumre, til identifikation af vognene. Og de fem bevarede pr. I. januar 1959 var Raben-Levetzaus 1677, 41AB, som dengang ejedes af Gunner-Svensson,

 

50LB, som ejedes af bilforhandler Chr. Bukkehave i Svendborg, 39EE, der ejedes af rektor Kirkegård, og 32SG, ejet af Dansk Veteranbil Klub. De tre, Tybjerg kunne konstatere var hugget op, var 1840, 20YB og 63PE.
   Det var nogenlunde så langt, Tybjerg nåede. Listen med de 38 vogne overlevede heldigvis i flere forskellige udgaver, og jeg fik fingre i den for mange år siden. Den var jo enestående inspiration til et stykke detektivarbejde, og det er nu kommet så langt, at jeg tør fremlægge resultatet, selv om det ikke bliver endegyldigt.
   Først og fremmest har jeg altså kunnet føje en del vogne til de 38. Endvidere har jeg medtaget nogle vogne, som ejedes af udlandsdanskere.
   Uløste mysterier er der stadig en del af, men det gør ikke så meget. Det sjove har været selve det utrolige antal Ghoster, og at finde fotografier af så