Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  4

      
 

mange som muligt. Det er også lykkedes, for nogle af vognenes vedkommende tilmed i flere skikkelser. Det var ikke helt ualmindeligt at de skiftede udseende en eller flere gange.
   I dag er kun tre tilbage i Danmark, og ingen af dem har det oprindelige karrosseri. Af de vogne, der er bevaret uden for landets grænser, har en dansk bygget karrosseri fra 1926-27 og en anden har muligvis det originale karrosseri.



Forhandlingen i
Danmark

Som det fremgår har fabrikken bevaret sine arkivalier om de enkelte vogne og man kan i dag købe fotokopier. Det har været en uvurderlig hjælp ved udarbejdelsen af artiklen, at Jens Pilø har foræret DVK kopier af, hvad der kunne skaffes af ejerkort og chassisblade. For enkelte vogne også andre arkivblade,

 

der er nemlig en utrolig bunke optegnelser om alt mellem himmel og jord, detailler om udstyrelsen og om afprøvning af dette og hint under den langvarige fremstillingsproces. Men det skal også understreges at der er mangler - for nogle af vognene savnes helt det ene eller det andet arkivblad, nogle blade har fugtskader som gør dem delvis ulæselige og under alle omstændigheder er registreringen af ejerforhold meget tilfældig.
   Egentlig korrespondance mellem fabrikken og ejere, henholdsvis forhandlere og værksteder, er tilsyneladende gået tabt eller kasseret. Arkivkortene refererer ofte til det, med dato og medarbejderkoder - men brevkopierne findes ikke.
   Derfor er der heller ikke nogen helt sikker viden om forhandlingen i Danmark. Oplysningerne kan man dog stykke sammen. På et tidligt tidspunkt forhandledes Rolls-Royce af H.C. Christiansen, som dengang havde adressen Strandboulevarden 2 på Østerbro. Senere af Block & Landrup, Fredericiagade 25-27. Det er omkring Første Verdenskrig. Og endelig K.W. Christensen, Østerbrogade 7C (nuværende Dag Hammerskiölds Allé).

 

Ingen af firmaerne eksisterer mere. Lokaliteten på Strandboulevarden er fuldstændig forandret, forretningen i Fredericiagade er heller ikke til at kende igen, derimod findes stadig den fornemme ejendom, hvor KW. Christensen havde sit bilhus.


Hvem var ejerne?

Kongehuset kørte ikke Rolls-Royce, adel og godsejere kun i ganske få tilfælde. Ejerne skulle søges blandt de store forretningsfolk, ikke mindst redere, og specielt i nogle kliker med tilknytning til Magasin du Nord og til galopheste-sport. Langt de fleste Ghoster boede i København. Så meget mere mærkeligt er det da, at mærket er så godt som uomtalt i dansk motorpresse. Flere af ejerne havde en hel stribe Ghoster, og meget bemærkelsesværdigt er det, at man selv blandt de mest velhavende ikke tøvede med at købe en brugt RR. Det forklarer også, at mange af Ghosterne kom til landet uden om de tre nævnte forhandlere.