Bilhistorisk Tidsskrift 100/1989 side 5 |
40/50 HP
Rolls-Royce satte sit 40/50 HP chassis i produktion i
1907, og det var så stor succes at det allerede året efter blev
besluttet at ophøre med de andre modeller. Først i 1922 blev modellen
suppleret med den mindre »Twenty«. På den engelske fabrik blev Silver
Ghost i 1925 afløst af Phantom-modellen. Den amerikanske Springheld version
blev fremstillet fra 1921 til 26 i 1.700 eksemplarer, og sammenlagt blev det
til næsten 8.000 Ghoster. |
magneten svigter. I 1919 indføres 12 volt lysanlæg med dynamo og almindelig tændspole. Karburator af RR's eget fabrikat. Centrifugalregulering af motorhastighed. Læderkonuskobling. Fire gear frem, hvor det tredje er direkte og det fjerde overgear indtil 1909, fjerdegearet forsvinder derpå, men dukker op igen i 1913-14. Ligeskårne tandhjul i differentialet, indtil de bliver skråtskårne i 1923. Indtil 1913 fodbremse på kardanakslen og håndbremse på baghjulene, derpå begge dele på baghjulene. Fra 1924 firehjulsbremser med servo drevet fra gearkassens andetgear. Affjedring fra begyndelsen med halvelliptiske fjedre over det hele, men i slutningen af 1908 trekvart elliptiske og i 1911 indføres cantilevers på London-Edinburgh modellen, og det bliver standard i 1912. Hjultyperne skifter, og der er det meste af tiden flere valgmuligheder, også hvad angår gummidimensioner, men det ligger omkring 875x105 til 895x135 og de sidste år 33 x 5. Lysanlægget er oprindelig med acetylenværk og petroleum, men sommetider med elektrisk lys fra batterier. Fra 1914 kan C.A.V. elanlæg med dynamo leveres, og det bliver standard i 1919, inclusive selvstarter. |
Karakteristisk for produktionen er, at vognene leveres
efter den enkelte købers ønske og at de gennemgår en grundig afprøvning. 1004 Danmarks første Rolls-Royce ejedes af Gyldendals direktør, August Bagge. Han og broderen Frederik var bilpionerer. Hofbogtrykker Frederik Bagge var den mest sportsligt interesserede, |