Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  5

      
  40/50 HP

Rolls-Royce satte sit 40/50 HP chassis i produktion i 1907, og det var så stor succes at det allerede året efter blev besluttet at ophøre med de andre modeller. Først i 1922 blev modellen suppleret med den mindre »Twenty«. På den engelske fabrik blev Silver Ghost i 1925 afløst af Phantom-modellen. Den amerikanske Springheld version blev fremstillet fra 1921 til 26 i 1.700 eksemplarer, og sammenlagt blev det til næsten 8.000 Ghoster.
   Specifikationerne ændredes naturligvis i det lange modelforløb. I grove træk sådan: 6-cylindret, sideventiler motor på først lige over 7 liter, senere omtrent 7,5. Med cylindrene ordnede i to blokke å tre. Det er ikke aftageligt topstykke. Støbejernsstempler afløses i de hurtige modeller af aluminiumsstempler, og bliver 1919 standard. Fuld tryksmøring. To af hinanden uafhængige tændingssystemer og to tændrør per cylinder. Højspændingmagnet suppleret med summerspole, strømfordeler og to små 4 volt batterier som hjælp til start, langsom gang og i tilfælde af at

magneten svigter. I 1919 indføres 12 volt lysanlæg med dynamo og almindelig tændspole. Karburator af RR's eget fabrikat. Centrifugalregulering af motorhastighed. Læderkonuskobling. Fire gear frem, hvor det tredje er direkte og det fjerde overgear indtil 1909, fjerdegearet forsvinder derpå, men dukker op igen i 1913-14. Ligeskårne tandhjul i differentialet, indtil de bliver skråtskårne i 1923. Indtil 1913 fodbremse på kardanakslen og håndbremse på baghjulene, derpå begge dele på baghjulene. Fra 1924 firehjulsbremser med servo drevet fra gearkassens andetgear. Affjedring fra begyndelsen med halvelliptiske fjedre over det hele, men i slutningen af 1908 trekvart elliptiske og i 1911 indføres cantilevers på London-Edinburgh modellen, og det bliver standard i 1912. Hjultyperne skifter, og der er det meste af tiden flere valgmuligheder, også hvad angår gummidimensioner, men det ligger omkring 875x105 til 895x135 og de sidste år 33 x 5. Lysanlægget er oprindelig med acetylenværk og petroleum, men sommetider med elektrisk lys fra batterier. Fra 1914 kan C.A.V. elanlæg med dynamo leveres, og det bliver standard i 1919, inclusive selvstarter.

Karakteristisk for produktionen er, at vognene leveres efter den enkelte købers ønske og at de gennemgår en grundig afprøvning.
   Benævnelsen Silver Ghost blev først hæftet på en enkelt sølvgrå vogn, men blev hængende ved modellen.
   Det er ikke den første 6-cylindrede RR model, men den tidligere 30 HP var ikke tilfredsstillende, der var ikke så meget skub i den som i den 4-cylindrede 20 HP og motoren led af nogle uheldige vridnings-vibrationer i krumtappen trods 7 hovedlejer. Mange forsøg på at udbedre fejlene mislykkedes, og i 1905 besluttede Royce at man måtte gå radikalt til værks med en helt ny motorkonstruktion med en svingningsdæmper på krumtappen. Det tør siges, at det lykkedes. Undervognen var ret uforandret.

1004

Danmarks første Rolls-Royce ejedes af Gyldendals direktør, August Bagge. Han og broderen Frederik var bilpionerer. Hofbogtrykker Frederik Bagge var den mest sportsligt interesserede,