Bilhistorisk Tidsskrift  100/1989     side  7

      
 

Odense i 19 5 O'erne. De blev købt af Th. Strøfer Hansen og er siden kommet til Poul Bachmann. Det drejer sig om instruktions bogen, den chassisnummerplade der sidder i motorrummet og to navkapsler, en fra et forhjul og en fra et baghjul.
   Det var store forhold hos August Bagge.

 

Han var søn af etatsråd, professor ved Landbohøjskolen, S.H. Bagge og besvogret med Gyldendals direktørdynasti Hegel, blev selv medejer af forlaget og en årrække meddirektør. Det har næppe svækket økonomien at Bagge giftede sig med Holga, datter af den ene af Magasin du Nords 

 

1004 med kalechen lukket.






stiftere, Th. Wessel, og at Bagge blev medlem af Magasins bestyrelse. Det er betydningsfuldt i RR-sammenhæng, og det er det også at hans vigtigste fritidsinteresse var galopheste. Han havde på Dronninggård stald med et antal fuldblodsheste, familiens medlemmer red selv, der var ansat en træner og der var endog plads nok på ejendommen til en træningsbane. Bagge var medlem af bestyrelsen for Foreningen til den Ædle Hesteavls Fremme.
   En meget betragtelig del af de danske RR-ejere i århundredets første fjerdedel havde nemlig som nævnt på den ene eller den anden måde tilknytning til Magasin du Nord, til hestevæddeløb eller til begge dele. Det vil fremgå af de følgende afsnit.
   Gamle vejviserer oplyser, at Bagge havde tre chauffører mens han havde RR. Først P.M. Sørensen, derefter J.F. Christiansen og fra omkring Første Verdenskrigs slutning Laurits Fokdal. Familien var mest tryg, når det ikke var Bagge selv ved rattet, men en af chaufførerne, og Fokdal kørte også til fabrikkens tilfredshed i så mangeår, at han fik