|
Odense i 19 5 O'erne. De blev købt af Th.
Strøfer Hansen og er siden kommet til Poul Bachmann. Det drejer sig
om instruktions bogen, den chassisnummerplade der sidder i
motorrummet og to navkapsler, en fra et forhjul og en fra et
baghjul.
Det var store forhold hos August
Bagge.
|
|
Han var
søn af etatsråd, professor ved Landbohøjskolen, S.H. Bagge og
besvogret med Gyldendals direktørdynasti Hegel, blev selv medejer
af forlaget og en årrække meddirektør. Det har næppe svækket
økonomien at Bagge giftede sig med Holga, datter af den ene af
Magasin du Nords |
|
|
1004 med kalechen lukket.
stiftere, Th. Wessel, og at Bagge blev medlem af Magasins bestyrelse.
Det er betydningsfuldt i RR-sammenhæng, og det er det også at hans
vigtigste fritidsinteresse var galopheste. Han havde på Dronninggård
stald med et antal fuldblodsheste, familiens medlemmer red selv, der var
ansat en træner og der var endog plads nok på ejendommen til
en træningsbane. Bagge var medlem af bestyrelsen for Foreningen til den
Ædle Hesteavls Fremme.
En meget betragtelig del af de danske RR-ejere i
århundredets første fjerdedel havde nemlig som nævnt på den
ene eller den anden måde tilknytning til Magasin du Nord, til
hestevæddeløb eller til begge dele. Det vil fremgå af de følgende
afsnit.
Gamle vejviserer oplyser, at Bagge havde tre
chauffører mens han havde RR. Først P.M. Sørensen, derefter J.F.
Christiansen og fra omkring Første Verdenskrigs slutning Laurits Fokdal.
Familien var mest tryg, når det ikke var Bagge selv ved rattet, men en af
chaufførerne, og Fokdal kørte også til fabrikkens tilfredshed i så mangeår, at han fik
|
|